Ingrid Zon3
Min numera omhuldade buskpion har nu knoppar på ca 2 cm i diameter. Men de hänger, en del och ibland.

Har kollat vatten och det verkar lugnt, fuktigt men inte blött. Den står i kruka med dräneringshål och ett rejält lager lecakulor i botten. Och jag pratar uppmuntrande med den minst en gång per dag tummenupp.gif

Kan något annat vara fel? Eller hänger de alltid?
Christer i Falköping
Beror på vilken sort du har. Jag har en som jag aldrig minns namnet på, den har alltid hängande blommor. Men de knopparna hänger alltså hela tiden. Beror på att det finns en vildart inblandad som har just den egenskapen. Hänger dina alltså bara ibland? Bladen hur är de? Verkar de ok? Jag lägger in länk till bild på min med hängande blommor. Dem måste man alltså lyfta för att kunna se dem ordentligt.
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=16658
Christer.
Ingrid Zon3
Christer, vilken ljuvlig bild!

Jag har ingen aning om hur min kommer bli. Jag köpte den i höstas så jag har inte sett den blomma och det är en fröplanta har jag för mig. På etiketten står Paeonia potanini. Lurade på om kylan kanske kunde påverka. Vi har ju ingen vidare vårvärme den här veckan. Men vi har inte haft frost heller.

Nu har jag kollat noggrannare. Bladen liksom är rullade bakåt/neråt så att de ser väldigt tunna ut, men samtidigt slokar de inte utan spretar rakt ut. (måste nog skaffa en kamera snart!)

Plantan står i kruka på en uteplats med hus i norr och öst, och i vandrande skugga från en spaljé i söder. Det är någorlunda vindskyddat även från väster pga åsen och buskarna runt omkring. Jag använde u-jord till planteringen, ingen ytterligare gödning.
Christer i Falköping
Då är den som den skall. Just Paeonia potanini har blommor som pekar nedåt. Så många av de hybrider som finns ute på marknaden, inklusive min gula, har hängande blommor. Jag har även en P.potanini i min trädgård. Kan frysa ned på vintern, men kommer fint varje år med blommor. Faktiskt den enda pionen som dessutom skjuter rotskott. Har ingen bild på min, men här är en länk till vad du får fram på google: http://images.google.com/images?q=Paeonia%...sa=N&tab=wi
Min är närmast brunröd i färgen.
Christer.
Ingrid Zon3
Tack! igen
De rullade bladen, behöver jag inte bekymra mig om dem heller?
Hur stor blir din potanini? bredd, höjd?

Hoppas att min också blir brunröd, skulle passa bra till mitt ljusgula hus.
Christer i Falköping
Min fryser ned rätt bra på vintrarna, så den hinner inte så högt. Men upp mot halvmetern brukar det bli. Tyvärr är det inte en av de mer flashiga buskpionerna, blommorna har en tendens till att gömma sig bland bladen. Fast blad kan man ju ta bort tongue.gif
Är det inte bara så att bladen inte kommit igång än? Mina är bara tunna strån än. Men känner du dig osäker så kolla efter bladlus. De har kommit med stormstyrka på mina japanska klätterrosor (fel namn på den tycker jag, för det blir ena jäkla stora buskar om man tillåter dem, där grenar som ligger mot marken ständigt rotar sig). I så fall skall du spruta såpavatten på dem genast, fast bara när solen inte skiner, för annars bränns bladen bort.
Christer.
Ingrid Zon3
Jag tror att det kan vara så att de inte kommit igång ordentligt än, bladen har sett ut så hela tiden. Trodde nästan att den vänstrat lite med en dillpion biggrin.gif.

Inga löss så då är det väl OK, som jag trodde.

Halvmeterhög var inte riktigt vad jag hade tänkt mig... Om blommorna hänger är det ju bra om den kommer upp lite!

Har du någon lista över "flashigare" buskpioner, dina favoriter?
Christer i Falköping
Tror faktiskt att den egentligen blir betydligt högre om den slipper frysa ned, men min har inte den chansen i min zon.
Jag är dålig på sorter (ofta får ju man ju inte ens namnen om man beställer som företag, det brukar bara stå nr: xxx), men vi har ju alltid P. rockii. Vit med mörkt öga.
Men de säljer ju alla möjliga sorter numera även på Coop. De blir betydligt flashigare och blommorna syns mycket tydligare. Men du har ju å andra sidan en art som inte är allt för vanlig och det är ju alltid något!
Christer.
Ingrid Zon3
Ja, det får bli till att klema lite med den på vintern förstår jag. Har du nån uppfattning om det är vårvintern (varma dagar, kalla nätter och tjäle kvar) som gör att den fryser ner, eller är det den riktiga vinterkylan?

I år har min dvärgbuddleja klarat sig från nerfrysning här för första gången. Ska bli väldigt spännande att se hur stor den blir nu. Vi har inte haft nån tjäle att tala om i Stockholmstrakten i vinter.
Christer i Falköping
Som jag upplever det är det den rena kylan som tar den. Inte ovanligt att jag har sisådär -29 någon vecka på vintrarna. fast denna vintern blev det ju bara -12 som värst.
Dvärgbuddleia? Något nytt för mig, vad är det? En liten syrenbuddleia?
Christer.
Ingrid Zon3
Frös den ner i vintras ändå? I så fall får jag räkna med det här också.

Jo, en Buddleja davidii som prompt skulle med mig hem från Zetas. Hitta inget sortnamn jag känner igen, kanske är det 'Nanho White'. Hittar just inga bilder på den på nätet så det kan ju vara så att den är omdöpt.

Ur Zetas katalog på nätet:"liten syrenbuddleja, vit, låg, zon I-II(III)", så det är att utmana ödet en aning för mig. Får kolla runt lite, såg att man ska beskära B. davidii hårt på våren för att den ska blomma bra. Jag blev så glad att den inte frusit att jag inte klippt den alls...
Christer i Falköping
Allt ovan jord brukar frysa ned på buddleior i högre zoner, men det under överlever och sätter igång året därpå igen. Beskärning är inte nödvändigt, men den brukar bli snyggare om man gör det.
Min P.potanini fös lite i vintras, men bara i topparna, så i år kan det bli lite höjd på den. Dessutom har den skickat upp ett par nya rotskott, så även om min inte blir hög, så blir den bred.
Christer.
Ingrid Zon3
Första blomman har slagit ut nu wub.gif , 5 knoppar till har den.

Brunröd eller lite blekt tegelfärgad enkel blomma med gul knapp, precis som förutspått. Och de hänger som klockor. Eftersom den står i kruka fick hela härligheten en upphöjd plats - på bordet, så den kan få lite beundran smile.gif
Christer i Falköping
Liite avundsjuk nu! Min har inte ens visat några knoppar än. Men jag har ju lite kärvare zon än dig, så jag kan hoppas än.
Ta en bild på din så alla får se hur den ser ut vet jag.
Christer.
Ingrid Zon3
Fast då får jag ju skämmas för de hoprullande bladen. Dom vill fortf inte rulla ut sig sad.gif . Undrar om den mår så bra egentligen.

Jag ska försöka låna en kamera idag.
Ingrid Zon3
Då ska ni få se. Dåliga bilder, men lånekamerans batteri la av efter de här, och ingen laddare var medskickad (ursäkter, ursäkter...)
[attachment=18602:Paeonia_...i_kruka2.JPG]

[attachment=18601:Buskpion_bl_sudd.JPG]
Christer i Falköping
Inga dåliga bilder alls. Man ser klart och tydligt det man vill se. Tycker din är betydligt luftigare och finare än min i växtsättet. Nu ser jag att bladen har lite inrullad kant, kollar min i morgon, men i övrigt ser den pigg och fin ut tycker jag. Min har något mörkare och mindre blomor än din, fast min är ganska ung, ett rotskott från en annan planta, så det kan ändra sig. Grattis till ett jättevackert exemplar av potaninin!
Christer.
Ingrid Zon3
Oh, tack! happy.gif
Har du några foton på din?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon