Full version: Växter zon 7
Sabiro
Jag har flyttat från Stockholm upp till Norrland och ska börja fixa till en trädgård men jag vet inte vad som trivs bäst i den här växtzonen (7).

Ska bl a plantera en häck som bör bli ca 2-3 m, perenner, bärbuskar o dyl.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Tosan
Ja oj, det finns mycket, rosor, perenner, buskar, bär... Här uppe får vi ju godare jordgubbar och högre perenner sägs det, tack vare ljuset. Alpina växter trivs bättre hos oss än nere i södern...

JAg tror faktsiskt det är lättare om du funderar lite på vad som kan intressera, och sen frågar du oss andra här vad som funkar för oss. Sen ska man inte bara stirra sig blind på zonangivelserna heller, härdigheten beror på många fler saker än så, tex hur skyddat de står, hur väldränerat det är osv...
Ingrid Zon3
Det finns säkert andra alternativ också, men jag är lite fascinerad över det finska sortimentet. Se t.ex. www.blomqvistplantskola.com och tänk på att de finska zonerna 5-6 motsvarar svensk zon 7. Det finns massor att välja på. Snöade själv in på ett par prydnadsaplar, borde väl fungera här också... smile.gif

När det gäller perenner tror jag du har stora möjligheter, bara dräneringen funkar och man inte väljer för senblommande sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon