Full version: Bygg din egen spalje.
Margareth Osju
Jag tänkte att jag skulle ge er som har trädgård ett litet billigt tips.

Hur många av er har inte blivit ganska så frustrerad över de usla kvalitet på spaljè man köper? Ibland går de sönder redan första året och med tanke på att de ska bära rosor så kan man bli rätt så irriterad. Nåja, jag blir det..
Speciellt vi som inte har det ekonomiska möjlighet att köpa riktigt rejäla spaljè av det enkla anledning att de kostar skjortan.

Jag råkade ha sönder min dotters säng. Ja, säng. Ni läste rätt.
Det var en gammal säng så egentligen var det ett under att den inte hade gått sönder förr. Vilket som, jag tog ut sängen från hennes rum och inspekterade eländet och fick en strålande ide. Varför inte plocka bort allt som är sängrelaterad...?

Så, fram med hammare och div andra bra att ha till hands verktyg.
Väl gömd i köket utan minsta insyn till min sängvandalism, satte jag igång.

När jag var klar tog jag ut skelettet, målade med grundfärg och efter några timmar målade jag med vanligt täckfärg.

Voila. En perfekt och stadig spaljè av högsta kvalité.
Billigt och bra och inte behöver man vara speciellt händig.

Så här blev resultatet. Ursäkta kvalitet på bilderna. Men jag bara snabbtog bilden för att visa min tanke.smile.gif
[attachment=18305:kontoret_003.jpg][attachment=18303:001.jpg]
Whiskuchi
Jättefin! bravo.gif
Fågelvägen
Kreativt jobbat! Vilken tur att du inte behövde flytta de två dörrarna. Inget fel på bilderna heller. bravo.gif
Calypso_bulbosa

thanks.gif Vilket bra tips! Ska genast ge mig i kast med en gammal uttjänt gästsäng... tummenupp.gif
Åsa zon 6
Återvinning är ju i ropet! Dessutom är det billigt. tummenupp.gif
Krolliljan
tummenupp.gif
Fiffigt !
Snyggt !
skogstroll
tack för uppslaget! ska ta ut två gamla järnsängsgavlar ur skräpskjulet smile.gif ibland stirrar lösningen på en utan att man märker nåt...
Mollis
Oj så fiffigt! Jag kom precis att tänka på att jag har ett svart smides-vinställ, ca 2 meter högt, i källaren som inte används, kanske jag ska ställa ut det och låta lite klematis och annat klättra i det....
Bee
Så snyggt det blev!
Ingrid Zon3
CITAT (Mollis @ 18-05-2008, 11:01) *
Oj så fiffigt! Jag kom precis att tänka på att jag har ett svart smides-vinställ, ca 2 meter högt, i källaren som inte används, kanske jag ska ställa ut det och låta lite klematis och annat klättra i det....

Låter super! Det kan du väl lägga ut bilder på sen när klematisen blommar i det?
stennie
Vad snyggt det blev !!!

Vinstället fick mig att tänka...tror jag har en gammal sån där dryg meter hög ljusstake som står på golvet, ute i garaget.
Den kan man kanske sätta i nåt hörn och låta något klättra i den...kunde kanske bli snyggt!

thanks.gif för idén !!!
fröhamstern
CITAT (Margareth Osju @ 16-05-2008, 23:16) *
Jag tänkte att jag skulle ge er som har trädgård ett litet billigt tips.

Hur många av er har inte blivit ganska så frustrerad över de usla kvalitet på spaljè man köper? Ibland går de sönder redan första året och med tanke på att de ska bära rosor så kan man bli rätt så irriterad. Nåja, jag blir det..
Speciellt vi som inte har det ekonomiska möjlighet att köpa riktigt rejäla spaljè av det enkla anledning att de kostar skjortan.

Jag råkade ha sönder min dotters säng. Ja, säng. Ni läste rätt.
Det var en gammal säng så egentligen var det ett under att den inte hade gått sönder förr. Vilket som, jag tog ut sängen från hennes rum och inspekterade eländet och fick en strålande ide. Varför inte plocka bort allt som är sängrelaterad...?

Så, fram med hammare och div andra bra att ha till hands verktyg.
Väl gömd i köket utan minsta insyn till min sängvandalism, satte jag igång.

När jag var klar tog jag ut skelettet, målade med grundfärg och efter några timmar målade jag med vanligt täckfärg.

Voila. En perfekt och stadig spaljè av högsta kvalité.
Billigt och bra och inte behöver man vara speciellt händig.

Så här blev resultatet. Ursäkta kvalitet på bilderna. Men jag bara snabbtog bilden för att visa min tanke. smile.gif
[attachment=18305:kontoret_003.jpg][attachment=18303:001.jpg]

din ide va ju jättebra o spaljen fin. roligare o ha nåt man gjort själv som inte alla andra har.....
HelenaW
CITAT (stennie @ 20-05-2008, 11:46) *
Vad snyggt det blev !!!

Vinstället fick mig att tänka...tror jag har en gammal sån där dryg meter hög ljusstake som står på golvet, ute i garaget.
Den kan man kanske sätta i nåt hörn och låta något klättra i den...kunde kanske bli snyggt!

thanks.gif för idén !!!

Instämmer! Och har också en golvljusstake som jag just funderade på vilken sorts klematis man skulle låta slingra sig i...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon