Jimbo79
16-05-2008, 22:34
Hej,
Jag undrar om det är någon som vet vad mina nedanstående fruktträd drabbats av för sjukdom...
Den första bilden är från mitt spaljepäron "Esperans herre" som ser ut att drabbats av någon form av bladrost eller liknande. Är det någon som kan bekräfta eller dementera mina farhågor? Vill också veta om det finns något bot mot tillståndet.
[attachment=18308:Päronsjuka.jpg]
Nästa bild är från ett äppelträd som jag inte är säker på vad det är för sort. Jag är dock säker på att det är någon av er som känner igen syndromet. Det verkar som att det främst är de yttersta bladen på varje gren som är angripna.
[attachment=18309:Äppelsjuka.jpg]
Vore väldigt tacksam för svar... så att jag får reda på om det är någon idé att ha kvar träden eller om jag ska plantera nya i mer gynsamma lägen.
Mvh, Jimmy
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2008, 14:19
Låt träden vara. Frukttrd drabbas av insektsangrepp vilket nedre bilden ser ut att vara + svampsjukdomar som övre bilden kan vara(ser INTE ut som rost mera åt skorvhållet). Det går inte att skdda sig mot sådant. Träden klarar dock en hel del de dör INTE av lite insektsangrepp eller de flesta svampsjukdomar. Vissa skadedjur typ rönnbärsmal kommer i vågor vissa år får man mycket angripna äpplen andra inte, det är inget man rår på och byta ut träden mot nya hjälper bara mot vissa saker (ex. det finns sorter som är mindre mottagliga mot skorv än andra men helt immuna fruktträd finns inte.
Mörka fläckar på blad är ofta skorv som är en svampsjukdom den varierar i mängden mellan olika år, ett enkelt sätt att minska ner angreppen är att kratta upp de nedfallna löven på hösten och gräva ner dem alt. slänga i en sluten kompost, svampen övervintrar på de nedfallna löven. Har man grannar som låter löven ligga kvar under sina träd är det dock så att svampsporer kan komma via luften därifrån.
det är svamp sjukdom det är inte svårt, du kan gör:
1 ta bort alla skada delar och bränna dom.
2 använda bekämpning material mot svamp flera gångar mellanrum minst 14 dagar. ATAMON funger bra du kan hitta de i vanligt mataffären.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.