Cilla
De senaste veckornas bilder på olika syrénproblem är intressanta. Särskilt ni som skickat in bilder gör att man får fundera, slå upp, och fundera igen.

Här ett exempel på varför det är svårt (för mig) att tyda vad era syréner lider av:

Missbildade blad, förvridningar, missfärgningar, fläckar, döda skott, skrumpna blommor, snabbt döda plantor... Det kan ha många orsaker, men det är allt oftare i mitt jobb jag stöter på detta.

Den här syrénen har skador från ett av de vanliga gräsmattemedlen (kombipreparat, dvs växtgift och näring i kombination). Ni som är rädda om era häckar, träd och andra vedartade växter: Använd inte växtmedelsgifter i gräsmattan! Det blir i längden billigare att hyra in trädgårdsarbetare som mekaniskt tar bort det oönskade i trädgården än att strö ut kombipreparaten och sedan byta ut häckar och träd (och innan dess ha anlitat mig för att diagnisticera varför den 30 meter långa häcken dött...)

Var kräsna när ni behandlar er gräsmatta och ställ krav när ni väljer medel för er egen täppa! Det gör man i parker och på kyrkogårdar, där gräsmattorna inte får behandlas med dessa kombipreparat. Där ska ju allmänheten också vistas och träd och häckar vara vackra!
Stella-Polaris
Bra inlägg cilla...

Allt oftare stöter jag på anvädning av "bra" kemikalier som användaren inte förstår sig på.....

Vill passa på och ge en varning till de med egen brunn och speciellt de som har småbarn....

Förenklat kan man säga att allt som är bra för att ta "dö" på organismer även är skadligt för växande organismer..

Om du har egen brunn häver du ut skiten kanske 10 meter från din vatten källa... Tänk då efter lite.. Om det står använd skyddshandskar, munskydd, eller, vid förtäring kontakta läkare, så är det kanske inte så smart att använda preparatet..

Det behövs knappast något avancertat bekämpningsmedel i en villaträdgård.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon