syrolis
20-08-2003, 21:44
Satt och läste på TV4 hemsida om att man kunde använda papp som avgränsare mellan gräsmatta och blomland.
Vaddå för papp?
Jag har inte hittat någon speciell sådan.
Någon som vet?
Bosses tips på papp som avgränsare (TV4)
Ser ju nästan ut som takpapp.

Kan det vara det?
Annika i Korsholm, Finland
21-08-2003, 05:56
Har på känn att jag såg det där programmet och att han faktiskt pratade om takpapp. Och det är säkert hållbart!
Adri-Anne
21-08-2003, 07:35
Lade en gång takpapp som avgränsande kant mellan myntorna, det fungerade i många år. Jag lade pappen dubbel, undersida mot undersida.
Nog tyckte jag att det fungerade bra.
Takpapp kan nog funka, såvida inte rötterna är väldigt vassa å kraftiga. Jag skulle nog hellre gräva ner platonmatta som är gjord av relativt hård plast.
Hannele
21-08-2003, 10:13
Jag har köpt färdiga kantremsor av plast, man gräver ner dem i jorden, syns inte.
Inte för grunt... Man får fylla på mer jord i efterskott, om jorden sjunker i rabatten.
Jag har haft min plastkant i jorden 10 år och den är av den sega sorten, bryts inte ner.
Inte dyrt, säljs i alla trädgårdaffärer i rullar.
Finns olika höjder.
Ibland har jag lagt vackra stenar runt rabatten, döljer plastkanten också.
Jag använder alla möjliga material som finns till hands och ibland glömmer jag och då går det åt pipan med alla grässtrån som vill växa överallt...
Sparrisbädden som är en djup, näringsrik bädd var länge favorit för riktiga rotogräs att sticka rötterna i. Nu är den avgränsad med gamla durkplattor som jag satte i 70 cm med i marken och som sticker upp ett par centimeter ovan ytan. Där poppar nu bara frösådda ogräs upp, och de är ju lätta.
Naturstenar gräver jag ned som får sticka upp en bit över ytan, fungerar om det inte är de västa gräsen. Tegelstenar har jag också liksom gamla brädor från brygga.
Platonmatta var en bra idé, det har vi en rulle över här och den verkar leva för evigt också under jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.