Hej! Nån som vet?
Matar fåglarna året om, med solros, nötter och talg.
Har dock senst också hängt ut en automat med överblivet havregryn. Litet intresse från de flesta fåglar, men nu när vi börjat ta intalgbollarna över natten pga kråkor och deras överförtjusning i dessa har vissa arter fått flytta över intresset till den övriga maten...
Hackspettarna har alltid bara intresserat sig för talgbollarna. Men när de tömts av kråkorna, och nu sen vi börjat ta in dem över nätterna, har hackisen hittat jordnötterna. Och nu även tydligen havre. Ser dock mest ut som om det är honorna som gillar havren än så länge...
Så till problemet;
Kan det vara så att havregryn inte är så nytttigt för fåglar? Kan det svälla i magen och ha ihjäl den? (så som det sägs om ris)
Nu vet jag att fåglar endast äter det de gillar, och att fåglar dessutom har extremt lite vatten i kroppen; liten risk för att havren sväller i magen på dem...?
Till saken hör att vi nyligen hittade en stendöd hackis-hona bakom lillstugan. Visserligen låg hon nedanför stort fönster, så det kan ju varit hon som flygit in i det i dessa hektiska parningstider. Men man undrar ju...
Nån som vet; havregryn och fåglar går ihop?
Eller kommer alla kvinnofolk i hackspettsstammen härikring kola vippen pga mig?
Ska jag ta bort automaten???