fluffis
Hej! Nån som vet?

Matar fåglarna året om, med solros, nötter och talg.
Har dock senst också hängt ut en automat med överblivet havregryn. Litet intresse från de flesta fåglar, men nu när vi börjat ta intalgbollarna över natten pga kråkor och deras överförtjusning i dessa har vissa arter fått flytta över intresset till den övriga maten...

Hackspettarna har alltid bara intresserat sig för talgbollarna. Men när de tömts av kråkorna, och nu sen vi börjat ta in dem över nätterna, har hackisen hittat jordnötterna. Och nu även tydligen havre. Ser dock mest ut som om det är honorna som gillar havren än så länge...

Så till problemet;
Kan det vara så att havregryn inte är så nytttigt för fåglar? Kan det svälla i magen och ha ihjäl den? (så som det sägs om ris)
Nu vet jag att fåglar endast äter det de gillar, och att fåglar dessutom har extremt lite vatten i kroppen; liten risk för att havren sväller i magen på dem...?

Till saken hör att vi nyligen hittade en stendöd hackis-hona bakom lillstugan. Visserligen låg hon nedanför stort fönster, så det kan ju varit hon som flygit in i det i dessa hektiska parningstider. Men man undrar ju...

Nån som vet; havregryn och fåglar går ihop?
Eller kommer alla kvinnofolk i hackspettsstammen härikring kola vippen pga mig?
Ska jag ta bort automaten???
Sussie F-Flower
Hej!
Jag tror, att så länge du inte blandar i sömnmedel, starka smärtstillande samt psykopharmaka av diverse olika slag, som min mammas fågelhatande "gammel-sambo" gjorde, så är det nog inga större problem...

Tror att fåglarna själva känner när det är dags för vatten så att de inte blir för uttorkade genom fuktupptagande mat... tex havregryn...

Äter dom så smakar det...
(tror jag iallafall...)
KURT
Nej det med att ris eller annat skulle svälla i magarna på fåglarna så att de skulle dö är bara en vandringssägen.

The Royal Society for the Protection of Birds (RSPB) råder att man bör variera sitt fågelmatande under året. Vid den här tiden på året, när de föder upp ungar bör man undvika fett och kolhydrater, proteinrik föda är bättre om det ges till ungarna:

http://www.rspb.org.uk/advice/helpingbirds.../whentofeed.asp

De tycker inte heller att bröd är speciellt meningsfullt att mata med:

http://www.rspb.org.uk/news/details.asp?id=tcm:9-189362
fluffis
Tack Kurt

Mycket bra info om fågelmatning! Kan lugnt mata vidare mina havregryn...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon