fluffis
Hej Experter!

Hittade en stor hallonhäck, självutökad, bakom lillstugan på nya sommarhuset. 10 år helt orört, och vildvuxet, får man väl tillägga...

Har nu rensat bort allt gammalt skräp som legat sen 10 år runt hallonen.
Hur mer kan jag hjölpa till, vill hallon ha extra näring? Vilken typ? Topp-dress? Annat? Kör helst bara naturligt, typ gödsel eller liknande. Om de vill ha gödsel; ska det vara snabb/mycket eller långsamtverkande?
För mig skulle hönsgödselvatten vara mest praktiska i dagsläget, är det helt fel? Vill de ens ha gödsel?
Eller guldvatten kanske?
Eller ingenting?

Står i surjord snarare än basiskt. Vet att de inte ska ha aska eller kalk, men vad mer?

Tacksam för tips!
Den ser ju rätt frodig ut, nu stägel för stängel. Kanske en otjänst genom att ha rensat hela häcken, kommer det att straffa sig?
Nåja, inte för mig iallafall, om jag ska kunna komma åt de härliga godsakerna sen...
KURT
Man brukar inte behöva ge dem så mycket gödsel, men skall man ändå göra det så skall det inte vara alltför mycket kväve, då blir det bara tillväxt och inga bär. Gödsel som innehåller mera fosfor och kalium är bättre, hönsgödsel fungerar nog. Den innehåller visserligen en hel del kväve men också mycket fosfor.
Skogsbrynet
Hej du kan använda lite aska i din hallonhäck, om jorden är sur. Hallon behöver gödsel i lagom mängd , men undvik konstgödsel, som ger sura bär. I övrigt kolla att det inte finns mörka fläckar på hallonskotten, om de står för tätt, risk för hallonskottsjuka om inte sol och luft kommer till.
Stella-Polaris
Kväve, kväve och åter kväve..

Hallon (och brännässlor) växer ju gärna bakom knuten dit man går och pi.......

Gör en liten täckodling, av hallon häcken, det räcker .
fluffis
Oj, det var många varianter, tackar!

Ok, alltså inte för mycket gödsel...

När är det bäst att gödsla då? För att få mycket bär och inte så mycket grön tillväxt?
Nu direkt, senare, när isåfall?

Bären förra sommarn ver inte mycket till världen, tänkte därför hjälpa till litegrann...
KURT
Buskar och träd skall gödslas på våren, sedan ger man inte för mycket under senare delen av sommaren. De måste hinna avsluta växandet på hösten, så att de inte skadas av frosten.

Jag har en säsong gett hallon alltför mycket gröngödsel i form av gräsklipp, det blev en väldigt fin grön hallonhäck, men inga bär!
FiddeP
Vildhallon växer ofta på kalhyggen där det är riktigt näringsfattigt. Likaså brännässlor. Jag tror inte man behöver gödsla alls. Hallon sprider sig jättesnabbt via rötterna så man behöver inte vara rädd för att gallra rejält. De får dock inte bär första året.
Fågelvägen
Jag tycker tror FiddeP har rätt. Vi har ett stort buskage med förvildade hallon som brukar digna av bär. De finaste växer på en gammal upphöjd gång av sprängsten. De har inte fått någon gödsel överhuvudtaget de senaste 5 åren (antagligen inte ens de senaste 15). Ser man på hallon i naturen brukar ju de mest nödvuxna små skruttbuskarna ha mest hallon.
fluffis
Ok, skippar nog gödslingen i år och ser hur bärskörden/kvatliteten tar sig efter gallringen...
Kanske var det vädret förra sommaren som gav skruttigt resultat på bären?

Tackar alla för snabba svar!
Skogsbrynet
CITAT (fluffis @ 18-05-2008, 22:02) *
Ok, skippar nog gödslingen i år och ser hur bärskörden/kvatliteten tar sig efter gallringen...
Kanske var det vädret förra sommaren som gav skruttigt resultat på bär

Hallon behöver gödsel för att komma till sin fulla rätt, så du kan följa Kurts goda råd .För övrigt håller vi med om att förra sommarens väder inte var bra för bärskörden. Kanske berodde det också på att det fattades pollinering av alla bin som har minskat i antal , som följd av alla besprutningsåtgärder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon