LLL
Vi har ett parti på gräsmattan där det är tät, tung, hård , fuktig lerjord (fukten är väl borta nu, men under våren var det mkt fukt).

Gräset är nu helt gult på den ytan, verkar rätt dött tyvärr sad.gif

Vad kan man göra??

Vi har funderat på ett dräneringsrör. Men det skulle bli ett mkt omfattande jobb och vi vill helst prova ngt enklare först (om det går).

Har hört att man kan slå ner och "rucka" med en grep massor med ggr och fylla hålen med sand. Att om man gör det varje år så blir det tillslut "bättre" jord. Stämmer det? Hur lång tid tar det att få effekt?

En annan sak vi funderade på är om man skulle gräva upp ett dike (under den sida som det lutar mot, och där det blir en "pöl" under lång tid på våren) och sätta duk, grus/sten, och sen jord över? Då inbillar vi oss att vatnet skulle samlas där istf att bara ligga som en stor pöl. Vad tror ni om den idén? g.gif
JohannaR
Hej!
Efter vårt altanbygge hade vi en stor hög med grus på tomten. Denna spred jag ut där jag skulle fixa ny gräsmatta. Sedan la jag på ett ca. 5-7 cm tjockt lager med toppdress och sådde frö. Det har växt fint. Gruslager under toppdress tror jag ger ett bra underlag för gräset ur dräneringsaspekt. Så om ni kan tänka er en mindre nivåhöjning så skulle jag ha på grus och sedan sandig jord/toppdress. Alternativt (om man inte kan tänka sig att marknivån höjs lite) fräsa ner sand i er lerjord och sedan så nytt gräs. Det senare alternativet kanske är lättast. Det beror lite på hur pass fukthållande den befintlliga jorden är. Att sedan toppdressa årligen med sand eller toppdress tror jag kan vara smart för att bibehålla gräsmattan väldränerad.
Bassam
det är bäst att sätta sand över marken sedan pressa de sedan du kan sätta jorden och sen så gräs eller sätta färdiga gräsmatta.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon