Full version: Svarta vinbär
Gilla
Hej
Jag tänker plantera några buskar svarta vinbär och undrar om någon har tips på vilken sort man ska välja? Jag kommer att mest göra sylt och marmelad på dem.
Tacksam för tips!
Gilla
KURT
Tidigare var väl Öjebyn och Storklas de vanligaste, men det har kommit många andra motståndskraftiga nu b l a Risarp, Polar, Melalahti och Hildur.

SLU har bra information om odling av svartvinbär, men råden är från 1991, så den är inte helt uppdaterad när det gäller sorterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska ha fler än en buske kan du ju köpa lite olika sorter. Själv gillar jag min norska Hakon men jag tror aldrig jag sett den i svenska butiker. Stora smakrika och lite sura bär, men jag gillar dem åt det lite sura hållet. Lite mer syrliga bärsorter brukar passa till sylt och dyl.
Skogsbrynet
Vill rekommendera sorten Risarp alltså svarta vinbär, som är motståndskraftig mot mjöldagg och vinbärsgalls-kvalster, mycket god och rikbärande. Testad och rekommenderad i flera test och omnämns i tidningen Koloniträdgården, där Göran Svanfeldt ger information om olika sorters svarta vinbär. Sorten blommar tidigt och kan frysa i blomningen på frostkänsliga lägen, men odlas med framgång i närheten av Luleå-Piteå och klarar klimatet där. Bild finns om du söker på Internet .
Frideborg
Hej!
Håller helt med dig skogsbrynet!
Ang. Risarp så har jag just planterat 1 st.Fick rådet av kunniga Zeta. Den skall som sagt vara bra mot sjukdomar och dessutom god.
mvh Birgitta W
Gilla
Tack för alla tips, nu bär det iväg till Zeta!
Gilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon