Full version: Smultron
LLL
Har hört att dessa kan planteras lite fritt under nåt träd eller liknane (dvs inte behöver ha ett "land"). Stämmer det?

Hur gör man isf med gräsklippningen?

(Dum fråga, men jag är nybörjare) rolleyes.gif
Fenja
Jag har mina i ett land, ungefär som jordgubbar. Om de växer bland gräs är risken stor att de kvävs av snabbväxande gräs som kvickrot och annat. Vill du slippa få jord på den kan du täckodla med svartplast, tidningar, halm eller gräsklipp till exempel.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att ex. ha dem som marktäckare under träd. Man tar bort all gräsmatta under trädet och planterar fullt med revande smultron (inte allför glest) som snart täcker hela ytan. Man får som en rund matta smultron under trädet och man klipper bara gräset som finns runt detta, när smultrona vuxit ihop blir det bara lite ogräs/gräs man kan behöva gräva bort för hand. En bra sak med detta är att trädet mår bättre, smultron konkurrerar inte lika mycket som en gräsmatta och i och med att det inte finns gräsmatta nära stammen minskar även risker för stamskador som träd ofta får då folk försöker klippa gräset med gräsklippare eller trimmer så nära stammen som möjligt.
LLL
Tack för era svar.

Ett land vore ju det bästa. Men vi har inte möjlighet att ha ngt sånt på länge tyvärr... Skulle ändå vilja ha några bär på gården så barnen kan ploocka smile.gif

Det där medträden lät ju som nåt passa nde för oss. Funkar det även under buskar..? Blir ju iofs mer "runt" busken än "under" då. Och kanske ganska dåligt när busken växer...

Finns det andra bär som passar att göra så här med?
Fenja
Under buskar är kanske risken att solen inte ner ner till dem så att de mognar... problemet med revande sorter är också att de snabbt blir en för tät matta och ger väldigt lite bär. Jag odlar en ickerevande sort, köpt som frö från bröderna Nelson.
Mvh
Fenja
LLL
Ok så man ska välja en ickerevande sort alltså?
Lady Hamilton