Full version: Smultron
LLL
Har hört att dessa kan planteras lite fritt under nåt träd eller liknane (dvs inte behöver ha ett "land"). Stämmer det?

Hur gör man isf med gräsklippningen?

(Dum fråga, men jag är nybörjare) rolleyes.gif
Fenja
Jag har mina i ett land, ungefär som jordgubbar. Om de växer bland gräs är risken stor att de kvävs av snabbväxande gräs som kvickrot och annat. Vill du slippa få jord på den kan du täckodla med svartplast, tidningar, halm eller gräsklipp till exempel.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att ex. ha dem som marktäckare under träd. Man tar bort all gräsmatta under trädet och planterar fullt med revande smultron (inte allför glest) som snart täcker hela ytan. Man får som en rund matta smultron under trädet och man klipper bara gräset som finns runt detta, när smultrona vuxit ihop blir det bara lite ogräs/gräs man kan behöva gräva bort för hand. En bra sak med detta är att trädet mår bättre, smultron konkurrerar inte lika mycket som en gräsmatta och i och med att det inte finns gräsmatta nära stammen minskar även risker för stamskador som träd ofta får då folk försöker klippa gräset med gräsklippare eller trimmer så nära stammen som möjligt.
LLL
Tack för era svar.

Ett land vore ju det bästa. Men vi har inte möjlighet att ha ngt sånt på länge tyvärr... Skulle ändå vilja ha några bär på gården så barnen kan ploocka smile.gif

Det där medträden lät ju som nåt passa nde för oss. Funkar det även under buskar..? Blir ju iofs mer "runt" busken än "under" då. Och kanske ganska dåligt när busken växer...

Finns det andra bär som passar att göra så här med?
Fenja
Under buskar är kanske risken att solen inte ner ner till dem så att de mognar... problemet med revande sorter är också att de snabbt blir en för tät matta och ger väldigt lite bär. Jag odlar en ickerevande sort, köpt som frö från bröderna Nelson.
Mvh
Fenja
LLL
Ok så man ska välja en ickerevande sort alltså?
Lady Hamilton
Det finns Månadssmultron tummenupp.gif De bildar inte revor och de blommar och ger bär stor del av sommaren Och de är vinterhärdiga också smile.gif
Fenja
Mmm, det är sådana jag har! Minns bara inte namnet som sagt. Jag skulle välja ickerevande LLL! Annars kan du ju prova med lite vildsmultron.
Mvh
Fenja
LLL
En kanske konstig fråga men jag är nybörjare:

Vildsmultron - revar dom? Vad skiljer dom fr "icke-vildsmultron"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon