Full version: vilken klätterväxt?
polecat
Jag vill så gärna ha en klätterväxt på min vägg. Solen tittar fram vid ett-tiden på dagen och sedan är det sol hela eftermiddagen, jag bor i zon 5-6.
Jag har provat clematis, men jag gav upp för det blev bara ohyra på den.
Jag har också provat några rosor men de klarar inte av att leva där..... Det skulle vara roligt med något som blommar det kanske är någon som har något bra förslag på något som skulle funka hos mig.
/ Maria
Fenja
Klematis? Har du provat med rosenvialer?
Mvh
Fenja
Lilium
Har du provat med Kaprifol? Jag bor i zon 6 och min kaprifol trivs mot husväggen (övervintras dock övertäckt). Jag ska just till att plantera rosen Flammentanz som jag har hört bra erfarenheter om.

polecat
Flammentanz har jag provat men tyvärr..... Skulle så gärna vilja att den trivs hos mig.
Kaprifol har jag inte provet , det kanske är något.
Rosenvialer vet jag inte vad det är, men jag googlar och ser efter.
Anna i Åkarp
En murgröna kanske vore något? Eller ett vildvin? Ingen imponerande blomsterprakt direkt, men murgrönan är vintergrön och vildvinet får läckra höstfärger. Och på sommaren kan du låta slingerväxter som krasse eller luktärter växa upp med klätterväxten. Kan bli hur fint som helst.
Ingrid Zon3
Har du provat rosen 'Polstjärnan' går till zon 7, vita halvfyllda blommor.

Undrar om murgröna och vildvin klarar din zon, jag tror inte det.

Klematis finns ju så många olika sorter av, flera som är väldigt härdiga. Kanske de är olika benägna att få "ohyra" också?

Kameleontbuske ska klara zon 5, kanske kan vara värd att prova?

Sen är det ju viktigt hur man planterar när man ska spaljera mot husvägg så att rötterna får ordentligt med vatten och näring, utan att grunden tar skada.
polecat
Polstjärnan hade jag haft några år men den verkar ha lagt av i vinter, det kan i och för sig vara så att sorkarna har ätit upp den (också) i vinter.
kira
Polstjärnan klarar sig säkert i din zon,har hört att den är härdig upp till zon 7.Har en själv bor i zon IV -V ,växer så det knakar.Har massor av vita blommor,tyvärr har den ofta bladlöss .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon