Full version: Är det någon idè?
Limeblossom
Hallå alla odlafantaster!
Hur har ni det i snön? Är det inte ett underbart land vi bor i? Först frost så mina övervintrade potatisblommor frös under fiberduken och nu snö i två dagar. I min kallaste rabatt har både löjtnant och fänriksshjärtan frysit och säkert något mera. Plommon kan man väl glömma i år, vilken humla är ute nu och pollinerar? Tur inte äppelträdet börjat blomma än. Är det någon idè att hålla på med trädgård längre?
Men jag ska väl inte klaga..snön ligger ju iallafall inte kvar här som jag sett på nätet att den gör på andra ställen. Men liiiite måste jag få gnälla av mig smile.gif Ibland önskar jag att jag bodde någon annanstans.....
Christer i Falköping
Äh, detta har du glömt om någon månad. Visst är det bra att minnet ofta är väldigt kort laugh.gif
Christer.
Lady Hamilton
Det är samma sak varje år. Folk glömmer att det ALLTID kommer en sista köldknäpp innan det blir sommar (Juni) Och angående snön så är den bara bra, den isolerar Det är kylan som skadar växterna
Limeblossom
Ja, potatisblommorna får jag ju skylla mig själv över....ren lathet. Men snö...just nu är det snöstorm! Fram med glögg å pepparkakor! giggle.gif
Limeblossom
Jaha...snön lade sig som ett täcke över hela trädgården igår och jag var ut med en sopkvast och skakade av ett träd som såg ledset ut. Idag har snön sakta smält bort igen och jag var nyss ut och inspekterade skadorna.
En del växter har frysigt och andra har knäckts av snön. Dom enda som ser riktigt glada ut är mina nyplanterade liljor smile.gif Jag plockade en minibukett med liljekonvalj, gullviva och fänrikshjärtan att trösta mig med iallafall. Nu får värmen komma tillbaka, på riktigt!
netaave
Perennerna kommer igen om några dagar bara.
Potatisblomman tycker jag du ska klippa ner och låta stå kvar ute, den kommer den också va det lider, handlar ju bara om frost inte tjäle så rötterna lever.
Wilmer
-fear-.gif Glad att / om jag slipper snö nu..
Eva 33c
Ett sånt här snöfall när buskar och träd redan fått sina blad är snudd på katastrof. Min man kom hem från en resa i natt och skakade snön av en stor syrenbuske innan han gick in, men den hade redan hunnit knäckas på fler ställen. Nu växer den säkert till sig under sommaren. Men även bollpilen knäcktes ganska rejält och ser numera ut som en halv boll... Vi får se hur den repar sig. Idag var vi runt och skakade snön ur en massa buskar som i stort sett låg platta mot marken. De flesta reser sig nog igen. Detta med snö i lövade träd händer inte varje år här i allafall, men det har hänt förut och alltid är det nåt träd eller buske som skadas. Men nu är det mesta av snön borta i allafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon