Igår planterade jag om mina tomater och gurkplantor i stora hinkar med kogödsel.
Idag så ser de så hängiga ut! (inte tomaterna men gurkorna)
Hinkarna står i en inglasad trappuppgång som jag använder som växthus.
Om natten har jag tagit in plantorna eftersom det blir så kallt här uppe. Odlar i zon 5.
Nu undrar jag; Är de bara allmänt hängiga efter omplanteringen eller är något fel? Det är främst bladen längst ner som ser ledsna ut.
Jag är nybörjare så det är första året jag odlar själv.
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2008, 14:26
Kanske det har varit något kallt för plantorna ex. något för kall jord eller vatten, gurkor gillar inte kyla det bör vara minst +15C i luft + i marken. Har det bara varit något för kallt brukar de dock repa sig sedan då de får lite mera värme.
astrantia
17-05-2008, 16:25
Mina gurkplantor slokar också och i deras fall kan det inte vara kyla som är problemet. De står inomhus i köksfönstret.
Är det någon som vet vad det kan vara annars - om det inte är för kallt?
För mycket eller för lite vatten, näringsbrist? Har du skolat om dem så att de växer en och en? Kolla om det är fullt med rötter i krukorna. Kontrollera också noga så att de inte fått någon ohyra.
Mvh
Fenja
Jag funderar på om de fick för mycket vatten efter jag planterat om dem. Jag planterade om dem eftermiddag/kväll när det var soligt, men sen dess har det varit mulet och ganska kallt. Tyvärr ser inte väderprognosen så rolig ut för de kommande dagarna heller så jag hoppas de repar sig! Jag har åtminstone en gurkplanta som ser halvglad ut. Man får vara tacksam för det lilla..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.