Full version: En utmaning!
Wilma70
Skulle verkligen behövs tips om min lilla plätt på framsidan. Jag bor i ett kedjehus med större delen av tomten på baksidan, men två små plättar finns på varsin sida om entrén - och det är ffa den ena jag behöver hjälp med. Jag gissar att den är ca 4x4 m, den omgärdas av en låg, vildvuxen ölandstokshäck och mitt på står en silvergran. Solen gassar kraftigt på förmiddagen och jorden är styv lerjord. För att få något att trivas behöver näringsämnen tillföras, jag gissar att granen tar mycket. Jag har planerat några nävor, kärleksörter, lavendel mfl torktåliga perenner men de växer dåligt. Egentligen skulle jag nog behöva jordförbättra rejält, men granen har ytliga rötter över hela plätten + att lerjorden är så hård så någon uppluckring fungerar inte. Har läst att Hasselfors har någon ny jord som heter R-dress som just skall vara för jordförbättring av rabatter - enligt beskrivningen behöver man bara fördela ut ett 10cm tjockt lager över rabatten och inte göra mer. Låter verkligen som något som passar mig, tyvärr verkar den inte säljas någonstans (har ringt till ca 10 återförsäljare av Hasselfors i Stockholm, ingen har den hemma).

Om någon orkat läsa så här långt så behöver jag råd om hur jag bäst gör för att förbättra / möjliggöra för några växter att växa (och till och med trivas) på min lilla plätt. Och väldigt gärna tips om växter som klarar dessa bistra förhållanden (kattfoten har faktiskt verkat trivas, så något växer här).

/Wilma70
Bor i Stockholms-trakten, ca zon 4
Fenja
Var har du försökt att plantera perennerna? Det är en gräsplätt omgärdad av en ölandstokhäck och gran i mitten som förstår? Har du grävt upp rabatt bakom häcken eller hur har du gjort?
Mvh
Fenja
Ingrid Zon3
Om granen ska vara kvar skulle jag fundera på några upphöjda bäddar med ny jord, kanske bottnad med halvbrunnen kompost, typ varmbädd fast utan att gräva. På så sätt kan du nog få igång lerjorden på några års sikt. Men obs att du inte ska höja jordytan vid granstammen. Och inte vid häcken heller.

Om du varken gillar granen eller token skulle jag ta dit anläggare som fäller granen och gräver bort alltihop och börja om från början.
Wilma70
Tack för era svar! Jag blev tillfälligt datorlös så tyvärr dröjde mitt svar lite. Jag kan förstå att det låter som om det är trångt om utrymmet på min lilla plätt, men längs med ingången till entrén finns det ett ca 75 cm brett utrymme att fylla ut - och eftersom det är ingången till huset är det roligt om det ser trevligt ut där förstås. Förslaget att lägga på ny jord bara just i denna "rabatt" är nog en bra idé. Jag ska prova det. Tack än en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon