Skulle verkligen behövs tips om min lilla plätt på framsidan. Jag bor i ett kedjehus med större delen av tomten på baksidan, men två små plättar finns på varsin sida om entrén - och det är ffa den ena jag behöver hjälp med. Jag gissar att den är ca 4x4 m, den omgärdas av en låg, vildvuxen ölandstokshäck och mitt på står en silvergran. Solen gassar kraftigt på förmiddagen och jorden är styv lerjord. För att få något att trivas behöver näringsämnen tillföras, jag gissar att granen tar mycket. Jag har planerat några nävor, kärleksörter, lavendel mfl torktåliga perenner men de växer dåligt. Egentligen skulle jag nog behöva jordförbättra rejält, men granen har ytliga rötter över hela plätten + att lerjorden är så hård så någon uppluckring fungerar inte. Har läst att Hasselfors har någon ny jord som heter R-dress som just skall vara för jordförbättring av rabatter - enligt beskrivningen behöver man bara fördela ut ett 10cm tjockt lager över rabatten och inte göra mer. Låter verkligen som något som passar mig, tyvärr verkar den inte säljas någonstans (har ringt till ca 10 återförsäljare av Hasselfors i Stockholm, ingen har den hemma).
Om någon orkat läsa så här långt så behöver jag råd om hur jag bäst gör för att förbättra / möjliggöra för några växter att växa (och till och med trivas) på min lilla plätt. Och väldigt gärna tips om växter som klarar dessa bistra förhållanden (kattfoten har faktiskt verkat trivas, så något växer här).
/Wilma70
Bor i Stockholms-trakten, ca zon 4