Krokodilen
Köpte för någon månad sen på Zeta en vacker pelargon Lord Bute. Då såg den så här fin ut.
[attachment=18319:Kopia_av_Bild_022.jpg]

Nu har alla blommor slagit ut men det kommer inga nya blommor.

Jag gör precis som jag alltid har gjort med pelargoner. Stoppar ner blåkorn-kulor i jorden och vattnar. Ingen annan gödning. Lord Bute står soligt. I samma kruka står några andra växter som mår bra och växer så det knakar.

I samma rum och med samma skötsel har jag vita pelargoner som är kvar från förra sommaren. Dom blommar och får nya knoppar hela tiden.

Någon som har någon idé varför Lord Bute inte mår bra med samma behandling?
Fenja
Har du kollat så att det inte är fullt med rötter i krukan och den behöver planteras om? Annars så blommar den i flor, alltså inte hela tiden.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Är inte Lord Bute en engelsk pelargon? Isåfall brukar de vara rätt kinkiga de bildar bara blomknopar ifall man ger dem kall + ljus vintervila etc. de är inte lika lätta att få att blomma som vanliga pelargoner.
Krokodilen
CITAT (Fenja @ 17-05-2008, 14:59) *
Har du kollat så att det inte är fullt med rötter i krukan och den behöver planteras om? Annars så blommar den i flor, alltså inte hela tiden.
Mvh
Fenja

Den är ju alldeles nyplanterad så inte är det fullt i rötter inte. Och nån pelargon som inte blommar hela tiden har jag aldrig haft.
Fenja
Ok, du kanske inte haft engelska pelargoner innan då? De blommar inte hela tiden utan tar paus och behöver som Åsa säger en kylperiod för att sätta knopp. Vanligen är de hårt framdrivna i växthus med optimala förutsättningar och blir snabbt ganska trista inomhus. Om du sätter ut den när frostrisken är över så kan den gå i blom igen är min erfarenhet.
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Ja, ut med den nu. Finns risk för frost så skydda den, men annars är det bra att den får det lite kallt. Engelska pelargoner, som skrivits innan, måste ha kyla och ljus för att skapa knoppar. Annars får du bara en grön planta och inget mer tyvärr.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon