Lotta i södra Skåne
17-05-2008, 14:02
Hej,
undrar hur jag sköter om min ligusterhäck?
När ska jag klippa, hur många gånger och vilken gödning är bra?
Ser att du inte fått svar, och jag som bara beskurit liguster ett par gånger. Men detta kan säkert få andra att svara!
Det framgår inte om den är nysatt eller redan etablerad, jag utgår ifrån att den är uppvuxen.
Om det är den bladfällande ligustern så kan man forma den i juni-augusti. Man brukar forma den lite koniskt så att den är smalare upptill för att den ska få jämt ljus och vara grön också nedtill.
Vill man att den ska skjuta fart och få tätare tillväxt så är vårvintern en bra beskärningsperiod. Man kan också beskära på vårvintern och putsa den på sensommaren.
Jag har sett beskärning (putsning) i juni som också resulterat i fortsatt tillväxt och har fungerat väl (zon 3).
Blad har den endast i de yttre delarna. Vill man omforma sin häck är det bäst att beskära på vårvintern så att chanserna att få skott utanför snitten av de kala grenarna blir som störst.
Gödning brukar inte behövas på en uppvuxen häck om den har tillväxt. Det kan däremot behäövas om man på vårvintern radikalt beskär sin häck. Däremot kan den behöva vattnas under torra perioder. Bästa gödslet är för det mesta kogödsel elelr brunnen stallgödsel/fårgödsel om man har tillgång till det.
Beskärning hård på vårvinter, och putsa under JAS perioden.
Gödsel kogödsel
det kan man beskära häckar under vårvinter och JAS perioden, man brukar beskära hård på vår vinter för att växter på den här tid beskärning ge mycket rotgrenar och man kan forma de bra så ska man gör komplettering putsa under jas perioden,
JAS: juli Augusti September. .
Vårvinter: Maj
Lycka till. H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.