Margith
Jag är rökare själv, men jag avskyr när folk fimpar på garageuppfarten och gräsmattan och i rabatterna ranting.gif
Jag försöker att ställa ut askkoppar på strategiska platser i trädgården, men jag tycker inte att jag hittar den "ultimata" askkoppen.
Upp och nervänd lerkruka på ett lerfat är tungt och rena katastrofen om det kommer en rejäl regnskur, men faktiskt hyfsat snygg.
Gammal glasburk med lock är lättare, klarar regnskuren, men hur snyggt är det??
När vi bodde i Ö-vik rensade jag alla loppmarknader på gamla sockerskålar med lock, snyggt, men tyvärr inte så hållbart.

Hur löser ni det här problemet?
Även om ni inte röker själva, har ni väl vänner som gör det?
Fenja
Jag har glas eller plåtburkar med sand i, ibland målar jag dem med hobbyfärg och lackar med vattenfast lack, det håller ett par år i alla fall. Ett tag lade jag smålock över hålet på uppochner vända krukor som tak mot regnet, men det glömdes allt för ofta att läggas dit igen. Sand i lerkrukor fungerar med för då rinner vattnet rakt igenom!
Mvh
Fenja
Chamomille
Jag har sparat konservburkar av modellen med en ögla man öppnar burken med. De är lätta att få av pappret på också. Vet inte egentligen vad jag skulle ha de till från början men... Jag har använd de som askkoppar och sen kan man ju kasta dom när de är fulla om man vill. Vi köper ganska mycket konserver så vi har så det räcker och blir över. Kanske inte så jätteroliga men heller inte det fulaste jag har sett. Man kan ju måla dom också.
Viveka
Min mor, som var storrökare, använde alltid små upp-och-ner-vända lerkrukor på fat, utplacerade på strategiska platser vid sittgrupperna. Enkla att tömma, man bara lyfte upp kruka och fat och hällde innehållet i soptunnan. Hon stoppade ner fimparna i hålet utan att släcka dem först, så bara filtren blev kvar.

Det är mer än 10 år sedan hon dog, men häromdagen hittade jag en av hennes krukor vid min altan, fortfarande full med filterstumpar...
DragonLady
Jag har glasburkar med lock på.
Målar dem med glasfärg o fyller på med vatten.
Jag gjorde en rätt stor burk till min bror o den målade jag fiskar längst upp med lite glasskärvor som dekoration samt grönt sjögräs under som döljer innehållet.
renate
Det var glasburkar med vatten i förr som luktar förfärligt,men turligt nog är det ingen som röker längre i min bekantskapskrets,så inga askkoppar här i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon