Grå
Jag har precis grävt klart min lavendelrabatt och ska strax gå ut och blanda upp den med grus. Mina frösådda plantor har stått inne hela tiden och nu blir jag lite skraj för vad som kan hända om det blir frost?
Klarar de det när de är så små?
Jag har gått här som en äggsjuk höna i 4 års tid och försökt få upp plantor och bara misslyckats, och nu när jag äntligen lyckats få upp dem så vill jag ju inte att de ska frysa ihjäl!
Har jag dem inomhus mycket längre är jag rädd för att de bara blir tunna och rangliga.

tacksam för snabbt svar!
[attachment=18330:Lavendel_080517_2.JPG]

Mrs-E
Mina lavendel har klarat -3 grader, och dom är frösådda (och förkultiverade precis som dina) i år.
Lavendel ska klara vårt klimat. Jag har ställt ut dom i krukorna dagtid i 3-4 dar, innan dom fick bo ute hela dygnet, sedan klarade mina frosten i alla fall. biggrin.gif
Fenja
Jag skulle avhärda dem långsamt, börja en molnig och vindstilla dag en kort stund och utöka tiden allt eftersom under en vecka. Annars är risken stor att de dör av sol -och vindchock, bränns och torkar bort.
Vill du sätta ut dem innan risken för nattfrost är över så måste du täcka dem vid frostrisk. Flera lager fiberduk så klarar de sig nog.
Nästa år, när de bott ute en hel sommar och vinter så är de härdiga!
Mvh
Fenja
Grå
Tack för svar!

Jag har ställt ut dem nu då, så får de stå tills vi går och lägger oss ikväll...
Risk för nattfrost tycker jag det är jämt här :/
[attachment=18331:Lavendel...2_080517.JPG]

Rihane
Jag har vit lavendel, ungefär lika stora som dina, som jag haft ute på avhärdning i någon månad. Den senaste veckan har dom sluppit fiberväven och verkar klara sig(det har varit -2 grader någon natt). Jag har några i reserv inne i ett blixtlås-plastväxthus, där står mina, något mindre, lila lavendel också.
Tycker nog att dom verkar rätt tåliga....

Grå
Hmm.. ja, fast avhärdning med fiberduk i en månad är ju inte riktigt min uppfattning om tåliga växter, men jag är ju ingen trädgårdsguru.
Jag brukar resonera som så att naturen får gå sin gilla gång, det som växer det växer och det som dör var aldrig meningen att det skulle växa där jag satt det, men just de här plantorna vurmar jag lite extra för.

Tack för tipset!
Ingrid Zon3
Vilka fina fröplantor du fått fram!

Det är nu när de är "bebisar" som man måste klema med dem, sen borde de klara sig (beroende på vart i landet de planteras iofs). Lavendel är lätt att ta sticklingar av och det kan man göra senare på våren när de inte är så känsliga. Ifall några skulle dö för dig kan du göra det nästa år, alltså.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Grå @ 17-05-2008, 17:28) *
Hmm.. ja, fast avhärdning med fiberduk i en månad är ju inte riktigt min uppfattning om tåliga växter, men jag är ju ingen trädgårdsguru.
Jag brukar resonera som så att naturen får gå sin gilla gång, det som växer det växer och det som dör var aldrig meningen att det skulle växa där jag satt det, men just de här plantorna vurmar jag lite extra för.

Tack för tipset!

det beror ju lite vilket ljuse dom haft innan . har du sått dom ljust kommer dom även tåla solen ute ,, lager med fiberduk behövs inte . dom tål att vara ute ,, bara har du sått dom typ under lysrör eller i östläge så kan solen bränna dom . sätt dom istället i skuggan i nån vecka och sedan lite mer soligare . skulle det bli kallt sätt dom på ett bord nära sydväggen ,, där har du minst +5c grader varmare .

Rihane
Hm...ja du har förmodligen rätt. Är inte heller någon trädgårdsguru har inte ens någon trädgård. Har mina jippon för mig ute på en balkong, är ingen guru där heller. Ägnar mig förmodligen ofta åt saker som, av okunskap, som inte går men redovisar dom ändå här helt enkelt för att mina växter lever efter den behandlingen.

"En månads avhärdning" grundar sig på platsbrist inne. En del plantor, även lavendeln, har åkt ut tidigare än så...
Har gjort lite olika med den vita lavendeln eftersom jag har flera av dem.
Har ett överlevande exemplar som stått utplanterad utan fiberväv i drygt 3 veckor, men då hade den varit utkörd i "plasttältet" längre tid än en vecka.
Fiberväv användes nattetid för att skydda mot nattfrost. De första 2-3 dagarna även för att skydda mot solen.

Hälften av den vitalavendeln står utplanterad på växtplats den andra hälften väntar in den lila som växer lååångsammare. Den såddes utomhus i höstas.

Mitt tänk när det gäller lavendel är att i sin naturliga miljö kan det bli kallt om nätterna men ska liksom många växter inte chockas med sol,vind och kyla utan ska vänjas försiktigt.

Grå
Ja, det är säkert helt rätt Rihane. Det måste ju bli en chock för dem med skyddat läge inomhus och sedan ut i snålblåsten sådär bara... har inte tänkt på de stackars växterna på det sättet.

När det gäller solen då, så borde mina vara ganska härdiga. Lysrör och sånt där håller jag inte på med.
Efter kallstratifieringen i 12 minusgrader i uthuset under två veckor i våt jord (de två kallaste veckorna på hela vintern. Det hade dittills varit max 3 minusgrader och oftast 4-6 plusgrader, det är så jäkla typiskt, jag trodde fröna skulle dö, men lät dem stå kvar) så har de fått stå på fönsterbräde i sydvästläge med brännade sol rätt igenom rutan hela dagarna (då det varit sol, naturligtvis), så då borde de klara läget i rabatten... eller landet - ca 12 kvm. Tack för det Flaxx.

Så nu är det ju frosten jag är orolig för då, men som du säger Ingrid - någon liten planta borde ju klara sig, så man kan ta sticklingar sedan.
En sak som var lite rolig - jag satte ju ut dem igår, efter att Fenja föreslagit det och tog in dem vid 22-tiden på kvällen. Tog ut dem idag igen och nu har bladen blivit mycket bredare helt plötsligt, och då är det inte speciellt varmt här denna helgen!

Jag känner mig som en stolt mor biggrin.gif
Ingrid Zon3
Visst är det härligt när ens telningar börjar "ta sina första steg" biggrin.gif

Jag tror att även om de haft mycket sol/ljus inne så behöver de vänjas lite försiktigt vid utemiljön, UV-strålning, blåst osv.. Så även om det känns konstigt så skulle jag hålla plantorna i halvskugga nån vecka. Dessutom gör ju de svarta krukorna att det kan bli rätt hett om rötterna.

Lavendel tycker jag är för besvärligt att så. Nu ska jag ut och klippa sticklingar...
Grå
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-05-2008, 13:42) *
Lavendel tycker jag är för besvärligt att så. Nu ska jag ut och klippa sticklingar...

Jo.. men det hade gått så långt att det blivit en liten principgrej för mig. Jag bara skulle ha upp dem från frö.
Men om mina plantor klarar sig nu, så kommer jag ju naturligtvis att ta sticklingar av dem framöver wink.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Grå @ 18-05-2008, 13:45) *
Jo.. men det hade gått så långt att det blivit en liten principgrej för mig. Jag bara skulle ha upp dem från frö.

Jag vet precis hur det känns! (Fast jag är nog värre: Spelar ingen roll att min flikfläder vill vara ett buskage, JAG vill att den ska vara ett träd! Klipper, tar bort rotskott, klipper igen... i stället för att gräva upp och sätta nåt som faktiskt vill vara ett träd slap.gif )
Grå
Nu får det bära eller brista.
Jag fick plantor över som jag ska sätta hemma i rabatten också (är på Henriks gård nu) och så ska jag sätta en i urna, som kommer att stå superskyddat (lufttätt bankfack) så att det säkert är en som klarar sig.

(skojade om bankfacket)

Jag har en känsla av att de kommer klara sig. De känns rätt kraftiga när man tar i dem och så doftar de redan smile.gif
Tack alla för alla goda råd!

[attachment=18386:Lavendel...1_080518.JPG]

kerstin z5-6
Plantors HÄRDIGHET ... har inget med AVHÄRDNING att göra alls
De plantor man drar upp inne är vana vid lite ljus varmt vindstilla
Sätter man dem direkt ut blir de brännskadade av ljuset , kylskadade och fa vidskadade
det tar en vecka att avhärda växter , sätt ut byttorna , täck med flera lager 5 eller fler fiberduk
ta av ett lager / dag
Täck kalla nätter
därefter klarar de vinter i z6-25 o mer ..i rätt jord
smile.gif
Grå
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2008, 13:38) *
därefter klarar de vinter i z6-25 o mer ..i rätt jord
smile.gif

Vad händer om plantorna skulle klara den hårda hanteringen att sättas ut direkt i vind, sol och kyla?
Kan de dö framöver iallafall då p.g.a taskig start?
Bee
Jag vill inte skrämmas men det finns värre hot för späda lavendelplantor är någon enstaka frostnatt.
Förra året planterade jag flera späda plantor jag köpt för 15:- st. Dom var 7-8 cm höga. Det var mums för sniglarna fear.gif Dom fick en jättegod middag!
Det var bara att gå till plantskolan och köpa den vanliga storleken till det vanliga priset, 59:- st. Vid den storleken är stammarna hyfsat förvedade så då smakar dom inte lille snigeln.
Grå
Då kan jag pusta ut, för i den trädgården som jag grävde det stora landet har jag inte sett många sniglar. Fast de kanske kommer nu då, i stora pilgrimståg! -fear-.gif

Här hemma har jag rätt mycket skogs- och åkersniglar så de plantorna jag har här stryker med då...
Nåja, vi får väl se. Aldrig i livet att jag köper plantor för 60 spänn styck. Funkar det inte i år så prövar vi nästa år, och så får jag väl hitta på nå't då, så att de kan stå inne tills de blivit stora och osmakliga.

Tack för varningen!
Bassam
För säkerhet, jag tycker om du täcka dem forsta tiden, med fiberduka särskilt under frost tiden eller stark vårsolen.
Lycka till- H: Bassam
Grå
Måste ju bara få visa och berätta!! smile.gif

Jag satte ju ut dem den kalla, blåsiga och regniga helgen efter ungefär en dags tillvänjning (sedan orkade jag inte vänta mera). De klarade både frost och brännande sol och torka galant och nu har de vuxit till sig rejält och blivit jättefina!

...Ja.. om man nu tänker på att de var ena riktiga späda småttingar när de åkte ut alltså.
När jag satte ut dem var det knappt att de syntes men nu ser man faktiskt små blågrågröna tussar på långt håll och de mår så bra.

Jag är så nöjd smile.gif

[attachment=20002:Lavendel_080620.JPG]
Fenja
Duktiga små plantor! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Grå
Puffar upp tråden bara för att visa hur de i början av året yttepyttesmå groddarna ser ut idag den 19 Oktober, innan Kung Bore kommer och nattar dem för året...

Jag är så stolt... rolleyes.gif

[attachment=26131:Lavendel_081019.JPG]

Nu Monaxe, återstår det bara att se hur många av dem som vaknar till liv igen nästa år smile.gif
Bee
Grattis! Vad roligt att dom tagit sig så bra.
Och tack för att vi fick se utvecklingen. Dom kommer alla gånger att överleva vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon