Misemose
Hejsan!

Vi har flyttat till en nybyggt hus & har en slänt på vår baksidan som vi inte vet vad vi ska göra med.
Den är ca 20 meter lång & 4 meter hög!!!!! Den lutar väl 1:2

Finns det någon som har förslag på hur vi kan göra slänten fin för just nu är vi helt tomma på förslag?
Vilka perenner, låga buskar kan ni tips om? Tips på hur man kan designa den?

Slänten är ju gigantiskt så att köpa växter till hela slänten är ju inte möjligt ekonomiskt men ni kanske har ideér på hur man kan fylla ut den. Fina stenpartier?

Super tacksam för alla tips som kommer!

Hälsningar
Marie & Jonas smiley_small_hug.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Vilken växtzon bor ni i? Vilket läge/väderstreck ligger slänten i och vad är det för jord där? All information gör det lättare att komma med förslag.
Mvh
Fenja
Bassam
För att svara kan du säga till oss vilket zon bor du och vilket sidan vad du intresserade låga häckar rosor perenner och vilket jord har du.
obs: har du skugga eller halvskugga eller soliga platsen.
Lycka till, H: Bassam
Misemose
Sorry!
Jag var nog lite för snabb att sända iväg min fråga.
Vi bor i Sthlm (zon3????) och slänten får sol från 10-tiden & hela eftermiddagen.
Jorden är en blandning av sand & lera & när vi grävde ganska djupt finns det en del stora stenar också.

Jag skulle kunna tänka mej små buskar som kanske kan bli högst 1-1,5 meter höga längst bak.
Sedan fina marktäckare som även är grön på vintern. Perenner som blommar fint.

Det svåra är väl att veta hur man ska göra för att få slänten intressant & veta hur man ska plantera växterna.

Hälsningar
Marie

Såg på kartan att vi visst tillhör zon 2 & ej 3......
Fenja
Buskar som fungerar bra i slänt är rosen The Fairy (vit-, rosa- och rödblommig) och busken Stephanandra, de sprider sig båda då grenar som skjuter ut rotar sig och bildar nya plantor. Ingen av dem blir så hög som 1-1,5 meter i och för sig, en gammal stephanandra kanske kan närma sig en meter, men The Fairy blir nog bara runt 50-60 cm. Rosen Bonica skulle nog fungera också och den är högre, jag minns inte exakt.
Vad gäller gröna marktäckare så finns det låga barrträd som fungerar bra. Bland perenner så kommer jag att tänka på Vintergröna, finns även en snygg variegerad sådan, som sprider sig snabbt på bar mark. Gul- eller rosenplister kan vara vintergröna i låga zoner så det kanske är värt att prova.
Andra snabba marktäckare är: Penningört, silverarv, timjan, myskmadra, aubretia och mossflox och ormöga kan också fungera.
Zon 2 ger ju ett stort urval att välja bland. En bra trädgårdsbok kan ge många idéer och finns att långa på bibliotek. Besök på välsorterade plantskolor eller handelträdgårdar kan också vara inspirerande.
Vårlökar ger en tidig färgprakt, tidiga perenner som vivor, violer, lungört, fänrikshjärtan förlänger färgprakten. Kanske lite högre perenner som hosta (blir snabbt stora och finns i många olika bladvarianter) astillbe, kaukasisk förgätmigej, jättedaggkåpa, alunrot (många bladfärger), smörboll, mandeltörel, iris ger blandad färg och bladvariationer. Höstastrar finns i många olika färger och klarar frosten ganska länge. Silverbladig växter som lammöron, låg malört ger också en fin variation.
Mvh
Fenja
RibesRubusVitis
Med så gynnsamt läge, rätt låg zon och perfekt sol, plus sand, lera och stenar skulle jag (såklart) anlägga ett riktigt vinberg…
larroce
När vi bygde huset var barnen små och jag hade ännu mindre tid att rensa, Vår slänt är också väldigt lång. Vi har "Stephanandra Incisa" ( stavning?). Det har fått mycket berömm under åren. Nu när jag vill ha rabatter gör jag hellre dem på mer lättlukade ställen. smile.gif
netaave
Har en liknande slänt och i den har jag aklejor, bergsklint, nunneört, lupiner, flox, kärleksört, prästkragar, vallmo och smultron som marktäckare
Ingrid Zon3
Anläggningstips som kanske funkar, även fast den slänten ligger norrut.

Jag skulle välja växter som fyller snabbt eller är lätta att föröka. Och framför allt växter som är torktåliga. En slänt med så mycket sol gör att ni får väldigt bra dränering, och torrt om man inte vattnar mycket.
Lavendel, timjan, silverarv, isop, aubretia, saxifraga, fetblad, kärleksört, nepeta, salvia, ginst, trädgårdsiris.
Och mycket vårlökar, t.ex. tulpaner (om ni inte har för mycket rådjur), våriris, med flera som vill ha det torrt på sommaren.
Misemose
Åhhh, tusen tack för all er engagemang. Det var ett rikligt val av blommor jag fick.

Jag har idag varit iväg till Zetas handelsträdgård & fått tips på att kanske göra ett antal grupper med buskar i slänten, ett lite högre träd i mitten & massor av marktäckare, typ stephanandra, sockblomma, flocknäva.

Vad för typ av lägre träd kan ni tänka er?
Sedan sa de att jag nog borde berika jorden med gödsel eller mull. Hade inte alls tänkt på det förut.

Vad för typ av arrangemang kan ni tipsa om?

Mvh
Marie
Misemose
Är det kanske några andra trädgårdsfantaster som har lite ideér att dela med sig?

Mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon