klaraward
Vi märkte idag att vår stora en har fullt med sån här konstig orange flikig svamp.
Det verkar inte som att det är visset på de grenar där svampen finns, så den är kanske inte skadlig,
men vad är det?

EKLO
Jag vet inte, men har det precis likadant. Särskilt vackert i fuktigt väder när de lyser brandgula. Nyfiken på om ngn kan svara.
Åsa, mälardalen zon 2
Påminner om de rostsvampar som värdväxlar med en. ex. hagtornsrost värdväxlar med vanlig svensk en. Det brukar inte bli så stora skador på enarna men hagtornen kan ju bli ganska fula av svampen som inte ser ut sådär nr den är på hagtorn. (päronrosten värdväxlar med sånt som kinesiska enar)
klaraward
Helt klart hagtornsrost
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/va...srost.1784.html

Bra förslag på att få bort det?
Cilla
Ja - tag bort ena värdväxten - antingen hagtornen eller enarna. Andra åtgärder fungerar inte.

Som sagt lider enarna inte så mycket av det men däremot hagtornen.
Huggorm
CITAT (Cilla @ 17-05-2008, 23:57) *
Ja - tag bort ena värdväxten - antingen hagtornen eller enarna. Andra åtgärder fungerar inte.

Som sagt lider enarna inte så mycket av det men däremot hagtornen.

Att ta bort enarna lät inte bli enkelt - det kan ju finnas tusentals inom tillräckligt avstånd från hagtornen.

Mina enar är också drabbade, men jag tror det är den ovanligare formen som går mellan rönn och en jag har fått. Det gör läget etter värre, rönnen är ju ännu vanligare än enen. Inte en chans att utrota någon av dom ens på min markplätt, och än mindre på grannarnas mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon