TEZZ
Vad är det som har hänt med mina rosor? Det är en gammal ros, säkert 40 år gammal, som har fått konstiga blad.
Bladen är liksom ihoprullade. Jag har öppnat och tittat men hittar ingen ohyra i de ihorullade bladen.

Rosorna beskar jag i våras samt tillförde kogödsel. Jag har vattnat en hel del nu på våren. Rosorna står ganska mörkt men får sol ca fem timmar.
Kajsa
Det är steklar, dom kommer nu i maj-juni, klipp av allt du ser här en länk
Skadedjur/Rosenbladet
Jag har haft en del förstörda, böjda grenar i topparna av rosorna, det är Rosenskottsstekeln. Rosorna hämtar sig med nya blad snart igen, det är bara nypa, klippa och slänga i soptunnan. När bladen rullar sig på längden, Lilla rosenbladsstekeln
Bassam
det kan bror om Bladkanterna blir bruna och rullar in sig För lite vatten. den rosor ansvar för att minska vatten som går ut.
Lycka till
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
är man inte äcklad ,, kan man klämma om hela bladet då krossas larven inåt i bladet . då behåller rosen bladen och återhämtar sig snabbare ,, skott som vissnar ner klipper du veck . jag har haft där hela grenar har dött . men klipper du i tid så kommer ju larven inte längre .
TEZZ
Tack för alla tips jag fått. Jag kollade på rosensällskapets sida däe jag tyckte det såg ut som om det kunde vara lilla rosenbladsstekeln. Den skulle lägga sina ägg i bladkanten som sedan rullade ihop sig. Jag tittade på mina roenblad men jag kan inte se minsta antydan till några ägg. Är äggen så små att dom inte syns?
Kajsa
I texten står att det blir en " systemisk giftverkan " många blad kan börja rulla ihop sig utan några larver, ja visst låter det märkligt, men det är väl därför man inte hittar något i en del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon