Förra sommaren planterade jag två mörkröda doftpioner, i sommar när de blommar för första gången blir de ljust babyrosa!
Det här har hänt mej förut att poiner byter färg när jag har flyttat dem.
Tror ni att det har med jordtypen att göra, kan den tex. vara för sur?
Alla svar emotses !
Nellie
Jag flyttade en röd bondpion förra våren. Mot min förväntan blommade den redan samma år - kanske hade jag flyttat den så sent att den redan hade "bestämt sig" för att blomma det året? Men till min förvåning blev blommorna ljust rosa.
Det berodde knappast på jordmånen för en halvmeter ifrån den nya växtplatsen står en annan bondpion - en "syrra" köpt vid samma tillfälle - och blommar i klarrött. Så jag har två andra funderingar om det.
1) Kanske något slags näringsbrist p g a att den blivit av med mycket av rotsystemet i flytten. I så fall borde den ju bli röd när rötterna tagit sig men det fick jag tyvärr inte se i år - det enda skottet med blomknopp blev förstört innan det hann slå ut (av en hare, en fotboll eller nåt). Hur som helst, den här teorin är bara en gissning utan kunskap bakom.
2) Kanske den helt enkelt är rosa. Den hann aldrig blomma på den första platsen och jag har råkat ut för flera felmärkta växter på stället där jag köpte den.
Om någon undrar varför jag flyttade en pion som inte ens hunnit blomma så berodde det på att jag hade planterat den under min första vår som trädgårdsägare och det visade sig att jag hade valt en mycket olämplig plats åt den.
Jag tror inte att det är en genetisk förändring. Det är felmärkta plantor, hur vanligt som helst.
Det här är ett av skälen till att jag pläderar för att man ska köpa E-plantmärkta plantor,
http://www.eplanta.com/.
Det är väl en sak med alla klematis, rhododendron och stockrosor som blkommar i helt andra fäger och former än utlovat, men det sker också med fruktträd. Folk får helt andra sorter än de velat - efter att ha väntat i många år.
Tyvärr finns inte E-plantmärkta rhododendron än vad jag vet.
Ja, om det man vill ha finns som E-planta så är det ju tryggt.
Sen verkar det ju också spela roll var man handlar. På ett ställe där jag handlade mycket första året fick jag:
- En Astilbe "Fanal" (röd och inte så hög) som visade sig vara hög och vit
- En rotäkta albaros som sköt rotskott med typiska Rosa Canina-blommor
- En mossros "Henri Martin" som visade sig vara en icke-mossig ljusrosa klängros
- Och som sagt, en röd bondpion som visade sig vara ljusrosa.
Efter det har jag handlat mycket på Zetas och aldrig fått något felmärkt.
Sant, mycket man köper är inte det man tror och E-plantegruppen har bara ett begränsat sortiment (som visserligen utökas lite hela tiden).
Jag köper naturlitgvis icke E-märkt också, men passar alltid på att fråga de som jobbar på trädgårdsställena om de inte har den och den som E-märkt. Inte ens alla anställda vet vad det är, och chefer mm som beslutar att strunta i att ta in de som finns E-märkta tror inte att det finns kunder som är intresserade.
Mitt tips: Fråga efter E-märkta rosor, träd, buskar, perenner od!
Louise i Göteborg
22-08-2003, 08:27
Håller helt med om problemet med felmärkta plantor, jag orkar inte skriva min lista
MEN
Just pioner kan ha en annan förklaring. Enligt Herman Krupte (stavning?) 'Passion för pioner' kan dom göra så!
När man just planterat om en pion kan den bära sig lite konstigt åt några år. Det vanligaste är att den inte blommar alls men om den blommar kan både färg, storlek och grad av dubbelhet variera. Efter några år lugnar dom ner sig och blommar som dom skall.
Pioner är märkliga blomor
Pioner ska de 2 första åren efter plantering ej tillåtas att blomma, detsamma gäller vid omplantering, alla knoppar ska plockas bort hur hemskt det än är, om man tillåter dem att blomma för tidigt får de fel färg, om man väntar blir färgen "rätt". Det är sagt av pionexpertis och det stämmer.
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.