Full version: Vad är detta?
marchosias
Vi har bott här snart fyra år, och detta är första året våran en har blivit såhär. Är detta svampangrepp? Vad ska vi göra nu? Det är sånahär klumpar här och där på hela trädet.

Chamomille
Kan det här vara någonting? Tagen från Skogsskada:

Enbuskar lyser rödbruna

Förfrågningar om skador på enar har kommit främst från Svealand och Götaland, vilket uppmärksammades redan under 2004, men nya skador har tillkommit i år. Flera olika anledningar till skador på enar förekommer i år och det är inte alltid möjligt att säkerställa orsaken utan ingående laboratorieundersökningar. Angrepp av gelésvamp på grenar Enar angrips av ett par rostsvampsarter nämligen rönnens hornrost Gymnosporangium cornutum och hagtornsrost Gymnosporangium clavariiforme. Dessa värdväxlar således båda med enen. Värdväxling innebär att svampen har behov av att växa omväxlande på det ena trädslaget och på det andra, d.v.s. en och rönn respektive en och hagtorn. Angreppet på enen är flerårigt, men svampen är bara synlig på våren, då bildas fruktkroppar på enarna i form av orangegula geléaktiga klumpar eller masklika bildningar på uppsvällda partier på grenar eller stammar. Ovanför ett sådant angrepp stryps grenen och dör förr eller senare. Även hela enen kan dödas. Från de geléaktiga klumparna sprids sporer som angriper rönnens blad eller hagtornets unga kvistar. Sporer från dessa ger sedan upphov till nya angrepp på enarna. Svampen behöver således båda värdträden. Av detta följer att om man önskar sig vackra enar så kan det bli nödvändigt hålla borta rönn och hagtorn från enarnas närhet. En barrangripande svamp Svampen Stigmina juniperina, som angriper enbarr, kan vid omfattande angrepp döda enar. Svampen bildar mycket små svarta punktformiga fruktkroppar på enbarren. Enarna kan bli totalangripna. Angrepp är vanliga i år. Väderleksskador Många rapporter kom från Småland och Östergötland och skadorna var ofta värre i höjdlägen. Omfattningen av skadorna och utseendet på träden tyder på någon slags väderleksskada. Det är dock inte möjligt att säga vilka väderleksförhållanden, som inträffat från och med hösten till och med våren, som varit avgörande för skadeutvecklingen. Viss skottskjutning visar att många enar hämtar sig.

Pia Barklund 2006-01-26

Pia.Barklund@mykopat.slu.se

marchosias
Fi tusan. Låter ju onekligen som det. Och det ser inte ljust ut för enen då. no.gif

Tack för hjälpen!
Bassam
1-Ta bort skada delar och bränna de .
2-använda svampen bekämpning medel nästan minst tre gångar mellanrum 14 dagar,
använda BINAP och enzymerna

obs: Torkstressade växter som är orsaken att svampen sprider sig.

Lycka till, H: Bassam
marchosias
Tack Bassam för ditt svar, men svampen finns på väldigt många delar av enen så skulle man ta bort de angripna delarna så får man slänga iväg hela trädet. sad.gif
marchosias
Igår upptäckte jag att svampen numera ser ut såhär:

Det är väl uppemot 95% av svampen som torkat bort. Är chansen större nu att enen klarar sig? confused.gif
marchosias
Kan förresten tala om att enen lever och mår bra idag! Svampen bara dog ut helt plötsligt och har, peppar peppar, ännu inte kommit tillbaka. smile.gif
Cilla
Ja det här är en av de typiska svampar som brukar värdväxla med några av våra lövträd. Om det är den som värdväxlar med hagtornet så brukar enen klara sig bättre medan fler grenar dör och får missväxt på hagtornen. Rönnarna kan också bli märkbart påverkade vissa år.

Att svampen vissnat är inte konstigt, för den har sina säsonger precis som andra fruktkroppar och blommor. Har du rönn eller hagtorn i närheten kan du undersöka hur de tar angreppen senare under sommaren.

Behandling som föreslogs tidigare används inte. Om svampen, som är väderberoende, drabbar hårt under flera år de växter man vill behålla får man välja; en eller hagtorn t ex. Exakt vad säkerhetanståndet ska vara för att värdväxling inte ska ske vet jag inte, men med många andra liknande svampar brukar man tala om 400 meter.
miaostig
Alla mina enar ser ut så här idag (skogs-trädgårdstomt i Norrtälje) med geleklumpar. Tack för att jag fick svar på varför och att jag slipper såga ner och bränna alla. Jag har bara att vänta och se.
Lokan
Svampen heter hagtornsrost smile.gif Vi har haft den i många år på en en som står bredvid huset.
Huggorm
Jag har också haft den i flera år på mina enar, men jag tror den värdväxlar med rönn här. Hur som helst så har jag studerat en av enarna, och stammen är nog lite utvidgad just där svampen brukar angripa den. Skulle vara intressant att såga ner enen, såga igenom stammen just i det angripna området och se hur det ser ut.
embees
Päronrost värdväxlar också med enar. Därför har jag tvingats såga ner två päronträd som varje år blev helförstörda tack vare svampen.......

Har själv inga enar och önskar att alla plantskolor slutar sälja just dom enar som är växtvärdar till päronrosten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon