Aries
Vi har ett område på tomten där det hunnit börja växa alla möjliga träd. Misstänker att det inte hjälper att såga ner dem utan att det kommer upp en massa nya skott från rötterna.
Därför undrar jag om det är bäst att ringbarka slyet? Hur effektivt är det och hur länge ska jag vänta innan jag sen sågar bort det?
Cilla
Sly är unga träd och alla träd har olika egenskaper även när de är unga, så det behövs närmare beskrivning av arterna för att säga hur man ska gå tillväga för att åstadkomma en glesning elelr urgallring.
EKLO
Jag hakar på här eftersom jag för en stadig men ojämn kamp mot allt sly på min naturtomt. Bäst är ju verkligen att rycka upp med rötterna medan det är så smått att det går - men man hinner ju inte rycka alla småplantor, alla syns ju inte ens i ris och ljung och vad man nu har. Av någon anledning - stämmer det tro? - har jag fått för mig att just asp är bäst att ringbarka. De blir ju hiskligt många annars. Tänkte ringbarka 6 slyspön asp i dag - de är kanske 2 cm i diameteer och dryga metern. Björk, ek, rönn och fågelbär sekatörklipper jag, och får då förstås göra om det varje år. Kanske man skulle pröva med ringbarkning där med?
Aries
Det är olika lövträd. Bl.a. björk, asp, ek, rönn och annat som jag tyvärr inte vet vad det är ens.
Mest är det nog ändå björk.
Vilka träd är mest benägna att skjuta rotskott? Så jag kan ta dem först i så fall. Det är ju lite jobb att gå runt och ringbarka allt.
Cilla
Rönn och asp är bäst att ringbarka (och sedan vänta till dess hela trädet inte orkar utveckla blad längre, det är ju meningen att roten ska dö också). Men om man har utrotningsambitioner av asp över ett större område går man ofta bet också om man ringbarkar. Aspens rötter är smartare än så och dessutom rotympar de sig villigt. Om rotsystemet/systemen inte får näring av plantor på ett ställe skickar de upp andra från ett annat ställe i rotsystemet. Med asp är det oftast bäst att låta några växa upp och ringbarka resten, eller långsamt ringbarka i ett område.

Björk skjuter stubbskott så där gäller det att under några säsonger knipsa ett par, tre gånger under sommaren så att bladen inte hinner försörja roten. Då dör den.

Själv har jag en del torvmiljöer där björk gärna vill självså sig och en och annan stubbe där jag låter björk växa upp ett par år, låter den stå halva sommaren och sedan använder jag riset till bastun eller för att förelda brasan med. "Ved" som växer gratis i närheten och material som kommer självmant till en ö blir man tacksam för.
Aries
Tack för svaret Cilla!
Då har jag lite att göra. wink.gif
Gallrade lite bland björkarna på ett annat håll i trädgården för nåt år sedan och använde dessa som en klätterpyramid för luktärtorna. Blev jättefint! *tips*
Har inte varit där och tittat om det kommit upp några stubbskott. De kanske inte ens alltid gör det?

Att just asp skulle vara jobbig fick vi höra när kommunen röjde skog här på andra sidan skogsstigen. Det står aspar längs diket och där tog de ner varannat träd ungefär och sa då att det skulle komma upp en massa rotskott. Och det ser vi redan, det är verkligen fullt av småaspar. Och jag misstänker att kommunen inte har resurser att röja bort det så det lär växa upp och bli igenvuxet igen.
Kan bara röja på egen tomt tyvärr.

Ek är bara att såga ner eller? Har för mig att de jag sågat hittils fick stubbskott. De kanske beter sig som björkarna?
Stella-Polaris
Om det är asp som kommer in i trädgården så är det ofta en större asp utanför som sprider sig med rotskott. Denna asp måste ringbarkas om du skall få hejd på det hela. Samtidigt som du röjer rotskotten...

Ett annat träd som ibland kan ge rotskott, så man blir halvt vansinnig, är hägg

Eksly får stubbskott.
Cilla
Ja det har du rätt i, hägg är faktiskt sällan nämnd när det gäller gallring, men oj så de rotskottar sig om man går för snabbt fram! Fast aspens rotskott är spridda över större områden, rotsystemet kan också i yttre ändarna skicka skott medan häggen ofta skjuter från lite grövre rötter, dvs lite närmre moderplantan.

Ek får stubbskott men de brukar vara ganska lätta att knipsa och få rotsystemet att ge upp. Björk i mina trakter kan skicka stubbskott en längre tid. Kanske är det annorlunda i varmare zoner.

Hur stort problemet blir brukar avgöras av hur stort område man tar på sig att gallra och förändra på en gång. Handlar det om att knipsa stubbskott på ett tiotal stubbar per år så är det ju en västanfläkt i arbete (järmfört med t ex gräsklippning!) men gallrar man i större områden och vill ha snabba resultat så får man problem.

Man kan se det som att träden bygger upp energi i ett område. Det vi ser är energin de skickat upp i luften och vi kan förledas att tro att bara vi rensar där så blir det bra. Men energierna ligger också under marken, och träd ger inte upp så lätt. Har de byggt under 10, 20 och kanske 50 år i ett område så får man ha lite tålamod när man vill stöka om i detta...

Aries
Jag tänkte ta ett litet område i taget. Annars kanske jag inte hinner med att klippa bort stubbskotten i tid. Och några träd vill jag gärna spara också, så jag tänkte se efter hand jag röjer vilka som står bra till.

Ja, asparna som sågades ner skickar rotskott över stora områden. Småasparna syns så bra då de är lite bruna mot allt det gröna. Som tur är har vi inte så mycket asp just på våran tomt. De som har kommit måste ha frösått sig.

Så nu är det bara för mig att börja jobba. tongue.gif
Anders Roslagen
Ja, nu har du att göra! Det brukar vara bra att genast se ut träd som man vill spara och som kan få växa vidare, de tar rätt mycket av den näring, eller energi som Cilla beskriver, så att resten av slyet tappar kraft.
Stella-Polaris
Såga ner rubb och stubb jäms med marken... Skaffa sedan en lie om du inte har det. Snabbaste och bekvämaste sätt att jaga dem..... Du liar utan vidare ett rotskott som är 1 cm tjockt.. Börja inte spara träd för då har du gett upp den delen av trädgården.

Att lia av 100 m2 går otroligt snabbt...
Anders Roslagen
Men om Aries nu vill ha träd i den delen? Bättre att spara t.ex några ekar, om det finns plats för så stora träd, än att plantera något bland alla etablerade rotsystem.

Om det inte ska vara några nya träd där så är det ju bara att hålla allt så kort som möjligt, köra med gräsklippare om det är mark som är jämn nog. Är det i stället ojämnt och stenigt så är det ju å andra sidan svårt att slå med lie.
Det finns också skärskiva till grästrimmaren som kan vara Ok att komma åt med.
Stella-Polaris
Kom igen nu ANDERS!!!! Om du skall bli riktig roslaging måste du behärska Lien!!!.....
Grästrim, eller vad det nu heter, är en urban reklamprodukt.... på samma tid det tar att starta fanskapet har man gjort jobbet med lien........ Låt oss vara lite mer brutalt gammaldax maskulina och förordna lien..... w00t.gif

ojämnheter är bara en hanteringsfråga.... om inte annat så lär man sig att bryna!! laugh.gif
CillaM
Hmmm ja, brutalt maskulint? Med en lie i händerna? Njaaee, vete fasen. Men å andra sidan kan det väl vara lika kvinnligt, med lie i hand? Fast jag kan ju inte påstå att jag är direkt skicklig med den, rent livsfarlig istället. Men ner åker sakerna iaf tongue.gif
Anders Roslagen
Min mamma har lärt mig slå med lie och att bryna eggen likaså...

Använder lie en hel del men grästrimmern är bättre när det är smala stigar eller ojämn mark.
Aries
Såja såja... nu lugnar vi ner oss. biggrin.gif

Lie skulle nog inte funka just där. Det är gropigt, stenigt, stubbigt... Vi har byggt huset i en skogsbacke. wink.gif
Den delen av tomten får vara lite vildvuxet, men inte för mycket träd. Ett prydligt kaos... finns det nåt som heter så? giggle.gif
Finns en massa hallonbuskar också, som sprider sig. Men de skuggar i alla fall inte. Dessa har vi tuktat lite med grästrimmern.
Jag kommer spara några björkar och rönnar tänkte jag. Vi har ett par stora ekar i närheten och på andra sidan av tomten finns några på tillväxt och det räcker.

Nej, det får bli att jag ringbarkar och sågar för hand. Och försöker akta mig för ormar och fästingar. Mycket av båda sorterna har vi sett i år. -fear-.gif
Anders Roslagen
Jag är superlugn... Stella-P skämtar ju lite bara... Någon björk som sparas drar säkert upp mycket av den näring som sjuder i området nu - det blir bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon