Hej!
Har tänkt att odla sallad, gurka och kryddväxter i vårt växthus. Hade även tänkt att odla tomater i växthuset men man sa mig att gurka och tomater inte trivs tillsammans. Vet någon om detta stämmer?
Tomater vill ha det relativt torrt omkring sig och kan gott stå ute medans gurka vill ha en hel del fuktigare och med mycket värme. Du kan inte ha bägge delarna i ett växthus tyvärr.
CITAT (CillaM @ 17-05-2008, 22:14)

Tomater vill ha det relativt torrt omkring sig och kan gott stå ute medans gurka vill ha en hel del fuktigare och med mycket värme. Du kan inte ha bägge delarna i ett växthus tyvärr.
Jaha, vilken tur jag inte visste det förra sommaren. Jag fick mängder av både gurka OCH tomater, båda växtslagen odlade i växthuset.
Men jag är nyfiken på varför det ev inte skulle funka. Jag odlade slanggurka och många olika sorters tomater. Det skiljer kanske på vad sorts gurka det är, eller?
Lena i Torslanda
17-05-2008, 22:47
Går alldeles utmärkt att ha gurka och tomat i sitt växthus samtidigt.
Jag odlar också gurka och tomater i samma växthus. Däremot är det inte bra att förvara dem intill varandra i kylskåp, då en av dem utsöndrar något som väsentligt förkortar livslängden för den andra.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
18-05-2008, 08:40
Även jag odlar Gurka o Tomater i samma växthus (plantorna står varannan) och det går hur bra som hellst. Har testat både i bäddar och odling i hinkar
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2008, 09:11
Som hobbyodlare som inte har tillgång till klimatdatorer kan man inte ge optimala odlingsförhållanden till någon av dem så det går bra att ha dem ihop, annars är ju ofta skälet att de vill ha olika klimat, har man klimatdator så sätter man in dem i olika avdelningar i växthusen så man kan knappa in på datorn speciellt klimat för de olika avdelningarna och då brukar man inte knappa in samma för tomat som man gör för gurka.
mälartjejen
18-05-2008, 20:43
Har odlat tomater och gurka i hinkar i samma växthus under 7 somrar, har fått stora skördar varje år
så visst kan man det,
Lycka till.
Skruttis
19-05-2008, 07:27
Har också odlat gurka och tomat i samma växthus med bra resultat.
Inga problem om man är hobbyodlare i a f.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-05-2008, 10:11)

Som hobbyodlare som inte har tillgång till klimatdatorer kan man inte ge optimala odlingsförhållanden till någon av dem så det går bra att ha dem ihop, annars är ju ofta skälet att de vill ha olika klimat, har man klimatdator så sätter man in dem i olika avdelningar i växthusen så man kan knappa in på datorn speciellt klimat för de olika avdelningarna och då brukar man inte knappa in samma för tomat som man gör för gurka.
Men jag är bara hobbyodlare och behöver ingen klimatstyrning eftersom det tydligen fungerar utan. Jag odlar både paprika/chili, tomater och gurka UTAN några hjälpmedel mer än vad naturen har att bjuda i ett vanligt ouppvärmt oisolerat litet växthus på 10kvm. Det enda plantorna får av mig är vatten och gödning.
Varför göra det mer komplicerat än nödvändigt?
Chamomille
19-05-2008, 07:50
Inte? Vi har haft gurkor och tomater bredvid varandra i växthus och vi skördade hej vilt. Visst går det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.