Full version: Avenbok
sagani
Hej!!!

Planterade förra året 120 st plantor av Avenbok, till en häck. Ca 50 utav dem har tagit sig jättefint, men några ser allmänt ledsna ut sad.gif

Ska jag göda dem (de planterades med hästgödsel i botten, sedan jord, sedan planta), eller ska jag vänta? Det är de som står "nära" vägen som inte har tagit sig ordentligt. Det är nya, fina blad på dem, men de är inte alls lika kraftiga som de andra från förra året är.

Hur ska jag göra??

Mvh
Sagani
Annie-72
Jag har lagt ett tunnt lager varmkompost på mina avenboksplantor och de växer så det knakar... nu ska de bara bredda sig åxå..//Annie
sagani
Hmmm... Har inte tillgång till varmkompost... sad.gif
Vad kan jag ta istället för det?? Ngt tips!? blink.gif
sagani
*puttar upp lite*

Bör jag lägga på täckbark på den nya plantorna jag satte iår? de ska ju inte ha gödning detta året, så kanske det är en idé att lägga täckbark??

Och de andra, från förra året, kan jag göda med ngt annat än varmkompost?? Flytande blåkorn el liknande??

help.gif
Anders Roslagen
Ser att du bor i sydöstra Skåne... Har ni inte haft det torrare än vanligt denna vår? Nyplanterade saker behöver ju väldigt jämn fuktighet för att växa bra. Men du har kanske redan passat dem med vatten...
sagani
Ja, vi har vattnat ordentligt, det var likadant förra året (innan midsommar då - sen regnade det resten av året ju...), så vi vet hur vi ska vattna för att få dem att överleva!!
Men du vet inte om det ska gödas el ej, el om jag ska täcka med täckbark?
Tack för tipset iaf smile.gif

Mvh
Sagani
Anders Roslagen
Gödningen tror jag inte är problemet, avenbok är ju ett vilt träd, ingen kräsen trädgårdshybrid. De avenbokar jag har planterat har tagit lite tid på sig men sedan skjutit långa skott även på stenig och mager jord.

Om de inte etablerat sig riktigt så blir det för starkt med gödsel igen, speciellt om du planterade dem i höstas, men även om det var på våren.
sagani
Ok, då struntar jag i gödseln smile.gif

Men ska jag täcka alla plantor med bark då, både de nya från iår och de från förra året (våren)??

Jag har aldrig använt bark så jag vet inte riktigt hur jag ska använda det...
Anders Roslagen
Ja, om du tycker att det hindrar ogräs eller håller fukten i jorden, det är väl därför man använder bark. Barken tar en del kväve i början när den börjar brytas ner så då kanske du ändå skulle gödsla lite lätt innan du lägger på den...
Huggorm
CITAT (Anders Roslagen @ 20-05-2008, 19:15) *
Gödningen tror jag inte är problemet, avenbok är ju ett vilt träd, ingen kräsen trädgårdshybrid. De avenbokar jag har planterat har tagit lite tid på sig men sedan skjutit långa skott även på stenig och mager jord.

Kan det möjligtvis ta flera år innan dom sätter fart? Jag planterade en att ha som solitärträd på sommaren för knappt två år sedan. Den växte någon centimeter bara förra året, och årskotten för i år är inte längre. Ser frisk ut för övrigt, men jämfört med annat jag planterat tycker jag den verkar onormalt långsam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon