CITAT (Cilla @ 17-05-2008, 23:42)

Det är ofta Gisela som är gundstam till mindre körsbär men vad som kommer från den grundstammen har jag nog aldrig sett. Intressant emd dubbelympat träd.
Om jag vore du skulle jag absolut låta det hela växa och se vad det blev. Om du inte kan låta det växa på stället kan du ju flytta det till ett annat där det kan växa fritt.
Om du vill veta mer om vad som kommer på Gisela-stammen (om det är därifrån, dvs under lägsta förädlingsstället) finns det säkert fler som vet här, eller i Pomologiska Sällskapet eller i Elitplantgruppen.
TAck för svaret! Då finns det ju kanske hopp om att det blir körsbär till slut trots allt. Ska googla lite på Gisela och se. Och så ska jag skära bort det som är dött, för nu ser det riktigt konstigt ut

CITAT (KURT @ 18-05-2008, 04:29)

Jag tycker att det är synd att så många absolut skall ha sötkörsbär. Surkörsbären är ju i allmänhet betydligt härdigare och det finns många surkörsbär som är ganska söta i smaken.
Bara de är goda spelar det inte så stor roll... Men just i det här fallet mejlade jag säljaren enkom för att ta reda på om det skulle överleva här på friland, annars skulle jag ha satt det i kruka.
Men så småningom ska jag köpa mig ett riktigt körsbär, det börjar finnas några olika att välja på även här uppe.