Full version: Strandiris
bverso
Hej!

Jag undrar om någon kan ge mig några tips för att få mer blommor från min Strandiris? Har mycket blast men lite blommor. sad.gif

Undrar om det kanske inte är en Strandiris. Har skickat med en bild och är väldigt intresserad av kommentarer.
Stella-Polaris
Dela och flytta ut brukar vara bra
Ingrid Zon3
Jag gissar på att det är en trädgårdsiris på bilden. De har bredare blad (2-3 cm typ) än strandiris. Dessutom påminner blommorna om den trädgårdsiris jag har smile.gif

Men rådet från Stella gäller nog den också. Har för mig att det är lämpligast att dela och flytta iris efter blomningen.
Christer i Falköping
Som skrivits, det är ingen strandiris du har utan en trädgårdsiris (eller skäggiris). Den har en rotstock som skall ligga på jordytan och stekas av solen varje år. Annars blommar den väldigt dåligt eller inte alls. Därför bör man inte ha något framför rotstockarna som hindrar solen att komma åt dem. Dessutom är det så att det är nästa års blomning som påverkas i år. Så först och främst skall du redan nu se till att rotstockarna får så mycket sol som möjligt. Ta bort jord ovanpå dem och växter framför som skuggar dem. Till hösten kan du sedan ta upp hela rotstocken och dela den i flera delar om du vill. Det brukar vara bra att dela dem var 3:e till 4:e år.
Christer.
Mollis
Det är ingen Strandiris, så här ser den ut hos mig:

Christer i Falköping
Ja, det där är en strandiris. Men även där finns det en stor mängd varianter. Tydligast ser man skillnaden genom att strandirisen inte har samma sorts rotstock, plus att i svalget på blomman på trädgårdsirisen ser det ut som om den var hårig, därav namnet skäggiris. Så är det inte på strandirisen. Skäggirisar skall dessutom stå betydligt mycket torrrare än strandirisen och det passar ju bra då rotstocken skall stekas av solen på sommaren.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon