Full version: Hartassbräken...
tepa
Hej

Min Hartassbräken har sen i november tvånollnollsju stått i badrummet i dess mörkaste hörn, och såhär ser den ut nu. Den har fått vattten twice-a-week och näring nu sen februari en gång varannan vecka. Varför ser bladen ut såhär ? Inte vill den växa heller. Ska jag prova sätta den ljusare ? Den har ju inte trotsallt dött, men, vill den ha mera ljus ? Har någon en sådan blomma, och hur sköter du den ?

Hälsn Tepa
Fenja
Jag tror att den skulle uppskatta ljus! Kolla om kruka är full med rötter, den kanske lider av närings- och/eller platsbrist också.
Mvh
Fenja
tepa
Fenja, mitt liv och min räddare! Hur kommer det sig, att det är du som alltid svarar när jag är i nöd ? Ska pröva dina tips, men har du faktiskt ifrågavarande växt själv och hur ser den ut ? Fenja, jag önskar ännu din synpunkt på att jag har haft denna "Hartassbräken" i flera månader, och den har alltid stått på samma ställe. Jag ska alltså flytta den, till ett fönster, vilket vädersträck ? Kruka säkert inte så full av rötter, köptes i november och sades att den skulle omplantras först i februari 2009.

Hälsn Tepa
Fenja
blush.gif Tack för berömmet! Jag har haft hartassbräken innan men jag har den inte nu. De flesta växter vill ha någonsorts ljus, även om en del klara att stå nog så mörkt till. Norrfönster eller kanske en bit in på ett bord i ett annat väderstreck. Den vill inte stå hett och i full sol i alla fall.
Mvh
Fenja
tepa
Fenja, tack. Det är det som är det värsta. Den står en bit in i rummet och ser ut såhär. Fenja varför har du inte din hartassbräken mera? Har den helt gett upp hoppet ?

Hälsn Tepa
Fenja
Oj det är många år sedan jag hade den Tepa, jag vattnar ihjäl växter som inte tål det så den gick nog åt på det sättet. Men egentligen tycker jag inte att din ser så illa ut, att det är lite svart på bladen tycker jag att det ofta blir på det släktet. Det kanske är för torrt i luften för den, då kan det bli sådana skador, men det borde det väl inte vara i ett badrum i och för sig. Sprayar du den med stänkflaska då och då? Det gillar de. Det kanske räcker om du flyttar den ur det mörkaste hörnet om du kan ställa den på ett annat ställe där?
Mvh
Fenja
tepa
Jo, den får nog byta plats. jag duschar den med stänkflaska en gång i veckan plus att jag vattnar den två gånger i veckan. Jag har klippt bort det värsta, men det vill inte riktigt växa nya blad.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Håller på att byta jord på min Hartassbräken. Jorden är annorlunda än i de andra, kan det vara surjord ? Har aldrig bytt jord på den tidigare, köpte den för ett och ett halvt år sen. Bör jag sätta surjord ? Hittar inget på nätet så här i all hast. Jag har bråttom...

Hälsn Tepa
MariaS
Den är nog planterad i torv från början, för att hålla fukt. Många odlare gör så i regel, med de flesta växter, vare sig de böver eller inte. Så detta kan kanske vara orsaken till din ursprungliga fråga. För mycke vatten och för lite näring helt enkelt. Normalt borde hartassbräken trivas där du ställt den.
Plantera om den i vanlig planteringsjord eller krukväxtjord. Den innehåller nog med torv för att vara fuktighetshållande. Eller om du har ogödslad torv hemma, kan du blanda ut blomjorden ytterligare (max en tredjedel) Men det ska du inte behöva i ett badrum.
tepa
Tusen tack María, för ditt snabba svar. Hade ingen svarat nu, så hade jag chansat på att det duger med vanlig krukväxtjord och planterat i det. Har några torvblock på gården, var ut och försökte skära loss lite med en sågtandad kniv och ta in i värmen och tina. Men det var ju stelfruset. Annan surjord har jag inte hemma.

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 14-02-2009, 08:30) *
Tusen tack María, för ditt snabba svar. Hade ingen svarat nu, så hade jag chansat på att det duger med vanlig krukväxtjord och planterat i det. Har några torvblock på gården, var ut och försökte skära loss lite med en sågtandad kniv och ta in i värmen och tina. Men det var ju stelfruset. Annan surjord har jag inte hemma.

Hälsn Tepa

Så länge den står där den står, är det inet måste att ha extra torv i jorden. Se bara till att den aldrig blir helt torr, så klarar den sig.
tepa
Hej

Det är nog ingen fara med mitt Hartassbräken. Såhär ser den ut nu efter omplantering. Kolla in de nya små bladen !

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 15-02-2009, 10:30) *
Hej

Det är nog ingen fara med mitt Hartassbräken. Såhär ser den ut nu efter omplantering. Kolla in de nya små bladen !

Hälsn Tepa

tummenupp.gif bravo.gif
skogstroll
jag har en på jobbet, står i ljus men inte direkt sol. Jag vattnar den underifrån en gång i veckan, och den är jättestor smile.gif
tepa
Hej Solstorm

Måste den vattnas underifrån ? Isåfall får jag göra om jobbet med omplantering. Står nu i kruka utan hål i men med ett lager lecakulor i botten...Dåligt med skötselråd på google, inte hittat riktigt något.

Hälsn Tepa
skogstroll
Jag vattnar min underifrån helt enkelt för att den har så mycket lurviga rötter ovanpå att vattnet bara rinner ner på bordet annars smile.gif Verkar ju funka i alla fall, det ger dem nog lite luftfuktighet också - och det gillar de ju!
tepa
Bra, Skogstroll. Då fortsätter jag som förut. Förlåt att jag kallade dig Solstorm, det är ju en annan odlait. Eller du kanske inte märkte något...? rolleyes.gif

Mvh Tepa
Blå Eld
Tepa!

Jag har haft en hartassbräken men den dog rätt så snart pga uttorkning mitt i värsta sommarhettan. Sen har det inte blivit av att jag köpt någon ny. Men jag älskar dem för den fina färgen & underliga bladformationen. Men jag surfade runt efter lite information & hittade mer på dess latinska namn. Det verkar som om de är epifyter & på siter för terrarieanläggning nämns det att de kan monteras på döda grenar. Dessutom stöter jag på en pH-lista som säger att hartassbräken kräver surare miljö än gardenia, & vi vet ju alla hur känslig den är (säger jag något bittert). Följaktligen skulle jag prova att plantera den i en blandning av kalkfri jord & sönderdelad orkidékompost. Absolut vattna underifrån men med filtrerat kalkfritt vatten. Eh, svårskött??? Men jag blir själv sugen att köpa en ny i morgon :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epifyt
MariaS
CITAT (Blå Eld @ 22-02-2009, 00:54) *
Tepa!

Jag har haft en hartassbräken men den dog rätt så snart pga uttorkning mitt i värsta sommarhettan. Sen har det inte blivit av att jag köpt någon ny. Men jag älskar dem för den fina färgen & underliga bladformationen. Men jag surfade runt efter lite information & hittade mer på dess latinska namn. Det verkar som om de är epifyter & på siter för terrarieanläggning nämns det att de kan monteras på döda grenar. Dessutom stöter jag på en pH-lista som säger att hartassbräken kräver surare miljö än gardenia, & vi vet ju alla hur känslig den är (säger jag något bittert). Följaktligen skulle jag prova att plantera den i en blandning av kalkfri jord & sönderdelad orkidékompost. Absolut vattna underifrån men med filtrerat kalkfritt vatten. Eh, svårskött??? Men jag blir själv sugen att köpa en ny i morgon :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epifyt

Nja, det där är väl lite överdrivet. De klarar livet i vanlig krukväxtjord också. Jag har fått hartassbräken från odlare, som planterat dem i vanlig plantjord t.o.m. Det är först när man sätter dem i ett slutet system som ett terrarium, som man bör tänka på surhetsgraden och då kanske mest för att kalköverskottet ofta visar sig på negativa sätt i det systemet. Det är få terrarium som har växter som kräver högt pH. Jag vågar nog t.o.m. påstå att det gäller nybörjarterrariumen, där ägarna ännu inte fått riktig kläm på vad de sysslar med. Ett terrarium bygger ju trots allt på mycke mer än några växter. Ofta finns där också ett djurliv som inte klarar högre pH-värden.

För att återgå till hartassbräken, så är det mer förekomsten av vatten som är det viktigaste. Det är som du själv redan noterat, döden om de torkar.
Blå Eld
En planteringskruka är väl ett slutet system om något, & än mer begränsat än ett terrarium?

Följ denna länk & jämför hartassbräken & gardenia. Om jag skulle prova åtminstone EN förändring så skulle det vara att plantera den i annan jord. Sen får jag återkomma om min egen lilla jordcocktail som jag ska testa vid tillfälle smile.gif
MariaS
CITAT (Blå Eld @ 22-02-2009, 11:14) *
En planteringskruka är väl ett slutet system om något, & än mer begränsat än ett terrarium?

Följ denna länk & jämför hartassbräken & gardenia. Om jag skulle prova åtminstone EN förändring så skulle det vara att plantera den i annan jord. Sen får jag återkomma om min egen lilla jordcocktail som jag ska testa vid tillfälle smile.gif

I ett terrarium återanvänder du t.ex. överskottsvatten. Där finns också värme, ljus och hög luftfuktighet, vilket man ALDRIG har i ett vanligt rum. Sen är det så, att ju större fragment du har i en jord, desto svårare är det att hålla jämn fuktighet (Om du inte har det i ett slutet terrarium förstås) Alltså väljer man jord efter förutsättning istället.
tepa
Hej

Ville bara visa hur fint min Hartassbrärken nu har vuxit !

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 19-06-2009, 22:48) *
Hej

Ville bara visa hur fint min Hartassbrärken nu har vuxit !

Hälsn Tepa

bravo.gif tummenupp.gif
Orkidétjuven
Kul att se att alla råd gav resultat biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon