Posse
För några decennier sedan tog jag ympkvistar från det enda Åkeröträdet på tomten och ympade in på vad tidigare fastighetsägaren sagt var vildapelstammar.

Många år senare började det växa fler och fler läckra tongue.gif Åkeröäpplen på de inympade grenarna, som med tiden blev m-å-n-g-a meter långa och liksom fick lite "metspöstuk".

Men tyvärr sad.gif förekommer det här och var verkligt fula "bensår" på grenarna, vilket jag ej sett alls i trädet som ympkvistarna kom från från.

Fastän man ofta ser minst 50% av "benpipans" omkrets tycks såren inte hämma tillväxten hos de berörda grenarna nämnvärt. Annars ser ju såren så hemska ut så att jag tycker grenen utanför borde ha dött för länge sedan. Men nej - grenen utanför skadan fortsätter bära frukt mest som om inget hänt!

Grenen på bilden nedan är ca 2 cm tjock.

Vad är det som orsakar såren?
Går det att läka dem?
Är det smittsamt på något sätt?

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som fruktträdskräfta tyvärr inte helt ovanligt när man har Åkerö.

Titta på Cillas hemsida hon har en jättebra sida med fler bilder på hur fruktträdskräfta ser ut + vad det är+ information om när på året man beskär fruktträd med kräfta +annat man måste tänka på.

http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm
Cilla
Det här är fruktträdkräfta, en svamp som inte går att få bort ur trädet. Leder till långsam, partiell grendöd och förkortar trädens liv betydligt. Smittar andra fruktträd och kan smitta alla lövträd.
Det här är ett alltför vanligt angrepp i våra fina fruktträd. För att undvika:

- plantera fruktträd på väldränerade ställen och på kulle
- beskär aldrig ett träd utan att ha hettat eller T-sprittvättat verktygen
- beskär med förnuft och utan att kapa grova grenar eller all nytillväxt
- beskär med skarpa snitt utanför grenkragar så att snitten kan läka
- beskär känsliga fruktsorter i juli-september då läkförmågan är som bäst

Som Åsa skrev finns mer på www.juniper.se/tradvard.

Cilla
Posse
Tack för svaren och länkarna!

sleep.gif Tyvärr har jag ännu inte tagit mig tid att följa länkarna och fördjupa mig... men funderar på om det med den där grensjukan kan vara som med människor och sjukdomar - att man kanske mer eller mindre alltid bär på det sjukdomsframkallande, men att det normalt hålls i schack ?

Men att när kroppens motståndskraft av någon anledning är nersatt så kan lite vad som helst bryta ut?

Det aktuella trädet har mer eller mindre bokstavligen alltid stått i skuggan av och på senare år lite trängts med en stor enbuske... kanske har äppleträdet fått för lite sol?
Cilla
Ja det kan man kanske säga. Men i första hand är kräftan en svamp. Den sprider sig med sporer som färdas på fuktig luft och regn, och söker näring och fäste i mycket små och stora sår i lövträd.

När sporerna börjar etablera sig ser man inte såren. Det kan räcka med de små öppningar som blir när bladen faller (innan de läker ihop), men oftare srids den till större sår, som t ex skapats av beskärning.

I de första faserna ser man kräftan som lite rostbrunt skorv och fnas. Eller på snitt man gjort i grenar som inte vill börja valla över utan snarare stannar av och mörknar till nästan svart färg. I denna första fas kan man inte säkert säga om det är kräfta eller något annat.

Sedan börjar trädet försvara sig, och årstillväxten gör att trädet försöker valla över såret. Sporerna angriper igen, och trädet vallar över. Det blidas bullar som den du hade på bild.

Man tror att kräftan också vandrar inne i trädet, men det pågår fortfarande studier eftersom man inte är säker. Det visar sig att ympkvistar som inte är angripna av svampen ändå har förmåga att bära smitta till andra träd.

Cilla
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 27-11-2002, 22:44)
- beskär aldrig ett träd utan att ha hettat eller T-sprittvättat verktygen

Dum fråga kanske...
Räcker det att man tar T-sprit på en trasa och torkar av verktygen med? Eller krävs det mer? ATT man ska decinficera har jag begripit och läst mig till, men har alltid varit osäker på HUR.

Hur länge överlever smittan på verktyget om man inte använder det? Kan den finnas kvar från en säsong till en annan?

Mina fruktträd växer så tätt att kronorna går i och över/under varandra. Kan man då utgå från att kräftan finns hos alla träden, eller finns det chans att något av dem är osmittat? Kan man förbättra överlevnadschanserna för de friskaste genom att ta bort de sjukaste? Försvinner smittan om jag tar död på trädet och tar bort all barken eller finns den i veden också?
Cilla
Inte dumma frågor alls!

Jag läste en gång på om asko- och konidiesporerna på fruktträdkräfta, hur länge de levde, i vilka temperaturer och förhållanden de förstördes mm och jag kom fram till att
-snabbdisk av verktyg i minst 70 grader vatten eller
- tvätt med t-spritfuktad trasa i hela saxen/sågen
räcker. Jag tvättar alltid verktygen innan beskärning i ett nytt träd. För sågen har jag tandborste som jag doppar i t-sprit och gnuggar i tänderna, då det är svårt med trasa.

CITAT
Mina fruktträd växer så tätt att kronorna går i och över/under varandra. Kan man då utgå från att kräftan finns hos alla träden, eller finns det chans att något av dem är osmittat?
Ja det finns chans att träd är osmittade även om de står tätt. Kräfta rår inte på alla frukt- och lövträdssorter med samma intensitet, och vissa individer står också emot bättre än andra (särskilt de som inte blivit hårt beskurna). Även bland de fruktträd som har kräfta sprider sig sjukdomen olika snabbt.

CITAT
Kan man förbättra överlevnadschanserna för de friskaste genom att ta bort de sjukaste?

Ja det gör man, Ju längre avstånd, desto mindre risk för spridning. Men innan man tar till drastisk åtgärd som att fälla ett träd bör man kolla noga hur det är med träden runtomkring. Kanske är de också smittade, och då gör ju fällningen mindre nytta.

CITAT
Försvinner smittan om jag tar död på trädet och tar bort all barken eller finns den i veden också?

Nectria galligena är en liten svamp, som sprider sig med mycket små sporer. Främst i luften, men även systemiskt inne i trädet. Så länge man har ved med kräftsår i trädgården har man sporspridning, även om även svampen minskar när grenarna dör. Men det tar lång tid att få kräftsporfritt efter fällning, och ännu längre om man har angripna grenar och ved liggande i närheten.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 19-08-2004, 22:28)
Ja det finns chans att träd är osmittade även om de står tätt. Kräfta rår inte på alla frukt- och lövträdssorter med samma intensitet, och vissa individer står också emot bättre än andra (särskilt de som inte blivit hårt beskurna). Även bland de fruktträd som har kräfta sprider sig sjukdomen olika snabbt.

Tack för dina (som vanligt) uttömmande svar! Jag har nog slarvat med tandborstningen av sågen! ;-)

Ett av träden är definitivt i kräftans slutskede och ingen vacker syn. Cox orangen har sådana där svulster överallt och förkrymta frukter, så det är förmodligen inte mycket bevänt med det heller. Växer dessutom i skuggan under det jättestora päronträdet. Päronet och boskop-äpplet är visserligen inte helt friska, men om det är kräfta kan jag inte bedöma. Frukt ger de och pryder sin plats. Det skulle bli mindre rotkonkurrens och det skulle bli lättare att gröngödsla om de sjuka träden kom bort. Min tanke var ju att dom sjuka träden skulle bli klätterställning åt rosor - men nu är jag fram och tillbaka - avverka eller inte avverka. Man kan ju faktiskt också bygga klätterställningar åt rosorna.....
Cilla
Jag vet - det här med decinficering av verktygen ser verkligen hypokondriskt ut - värt att fnissa åt. Enklare är om man beskär i hemmet och har en kaffekokare till hands. Då räcker det att stoppa ned såg och sekatör i kokande vatten. Sporerna dör och tandborskning av sågar är inte nödvändig.

Cox-sorterna är extra känsliga för kräfta. Om de dessutom står i ljusskugga av andra orkar de inte bära så mycket frukt. Att låta dem dö i omfamningen av en rejäl ros är väl ingen dum idé, men det gäller ju att rosen får lite ljus också.

Ibland önskar jag nästan att jag hade ett riktigt sjukt träd här, för honungsrosor och andra underbara gigantrosor...

Äldre fruktträd kan leva länge med kräfta, medan yngre knappast har lång framtid om de får det. Men som du beskriver - sista skedena av kräftans grepp om träden är inte vacker.

Vill du ta bilder vore de intressanta att se. Kräfta är ett stort kapitel för oss med träd i trädgårdar, och jag försöker därför göra så många observationer som möjligt!
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 20-08-2004, 10:08)
Vill du ta bilder vore de intressanta att se. Kräfta är ett stort kapitel för oss med träd i trädgårdar, och jag försöker därför göra så många observationer som möjligt!

Tyvärr, har ingen digitalkamera och befinner mig långt från träden. Kanske återkommer om detta vid ett senare tillfälle on det intresserar dig.

Har jag förstått dig rätt att du hellre skulle ha ett sådant träd kvar som rosstöd än att avverka?
Posse
Eftersom min bild som jag illustrerade min frågeställning med 27-11-2002 försvunnit från den server jag placerade den på, har jag nu istället lagt in den och en kompletterande vy i mitt Odla-album; och visar "såret" återigen här i tråden om det kan intressera:

Cilla
Gjorde en sökning efter något annat och fann dessa, ovanligt bra och mycket illustrativa bilder på kräftsår i ett fruktträd. Sjukt snygga bilder kan man säga...

Värt att titta efter i era fruktträd nu när vårvinterns beskärningssäsong snart börjar. Träd som har sår som dessa har naturlig grendöd och bör beskäras varsamt. verktygen man beskär med smittar lätt andra träd om de inte tvättas emellan.

Jag beskär som traditionen bjuder inte kräftsjuka träd på vårvintern eftersom spridningen av sporerna till nylagda snitt får lång tid på sig att angripa trädet igen innan trädets försvar kommer igång. Dessa träd beskär jag i JAS, dvs juli, augusti september.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon