Inte dumma frågor alls!
Jag läste en gång på om asko- och konidiesporerna på fruktträdkräfta, hur länge de levde, i vilka temperaturer och förhållanden de förstördes mm och jag kom fram till att
-snabbdisk av verktyg i minst 70 grader vatten eller
- tvätt med t-spritfuktad trasa i hela saxen/sågen
räcker. Jag tvättar alltid verktygen innan beskärning i ett nytt träd. För sågen har jag tandborste som jag doppar i t-sprit och gnuggar i tänderna, då det är svårt med trasa.
CITAT
Mina fruktträd växer så tätt att kronorna går i och över/under varandra. Kan man då utgå från att kräftan finns hos alla träden, eller finns det chans att något av dem är osmittat?
Ja det finns chans att träd är osmittade även om de står tätt. Kräfta rår inte på alla frukt- och lövträdssorter med samma intensitet, och vissa individer står också emot bättre än andra (särskilt de som inte blivit hårt beskurna). Även bland de fruktträd som har kräfta sprider sig sjukdomen olika snabbt.
CITAT
Kan man förbättra överlevnadschanserna för de friskaste genom att ta bort de sjukaste?
Ja det gör man, Ju längre avstånd, desto mindre risk för spridning. Men innan man tar till drastisk åtgärd som att fälla ett träd bör man kolla noga hur det är med träden runtomkring. Kanske är de också smittade, och då gör ju fällningen mindre nytta.
CITAT
Försvinner smittan om jag tar död på trädet och tar bort all barken eller finns den i veden också?
Nectria galligena är en liten svamp, som sprider sig med mycket små sporer. Främst i luften, men även systemiskt inne i trädet. Så länge man har ved med kräftsår i trädgården har man sporspridning, även om även svampen minskar när grenarna dör. Men det tar lång tid att få kräftsporfritt efter fällning, och ännu längre om man har angripna grenar och ved liggande i närheten.