Full version: vintergrön liguster
Laban
Vi vill ha en vintergrön häck som är ca 1.80 cm. Jag har hittils bara sett thujor som är vintergröna men har nu hört talas om att det finns vintergröna liguster. Kan det vara ett alternativ den den enligt min mening väldigt trista thujan?
Växer ligustern hyffsat fort, hur långt tid tar det för den att nå 1.80 om man börjar med en planta som är ca 50 cm?
Är den härdig i zon 2-3?
Är bären giftiga?
Christer i Falköping
Tyvärr är det så att den vintergröna ligustern bara är vintergrön ibland. Vet inte var gränsen går, men i zon3 är den inte vintergrön, där fäller den bladen. Om du skall ha en så hög häck är nog thujan bästa alternativet eller vanlig gran. Visst kan man ha rhododendron också men de tar ju sin tid att växa upp.
Christer.
Laban
Surfade runt lite och fick syn på att man även kan har rhodedendron som häck. Någon som har sett en bild på det eller kan berätta om det kan vara ett alternativ.

Hur lång tid tar det för rhodedendron att bli ca 1.80?
Christer i Falköping
Går alldeles utmärkt att ha som häck, men den växer långsamt. Det kommer att ta många år innan den når sådana höjder. Dessutom då att man måste ge den surjord. Fasligt vackert när en sådan häck blommar dock.
Christer.
Alexander-VG-zon3
det finns en skillnad ,, thujor och roddisar är ''städsegröna'' ,, liguster och en del roser och salxi m.m är ''vintergröna'' alltså gröna under vintern och fäller bladen tidig vinter eller under vintern eller under vårvintern ,, är vintern riktigt mild så behåller dom bladen vintern ut . ''städsegröna'' växter behåller bladen hur som helst .

Lisaloppan
Hej!
Jag har en vintergrön Liguster och den har varit grön hela vintern.
Här är någon gräns mellan zon 3, 4 och 5.
Det har visserligen inte varit den kallast vintern men den är jättefin.
Den borde klara 1,5 m, men det tar väl minst 5-6 år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon