kemigatan
Har ett päronträd av typ familjeträd alltså med tre olika sorter päron.
Nu efter blommningen har karten börjat att ramla av trädet ,är det en sjukdom eller någonslags ohyra som har angripit mitt träd.i så fall vad göt jag
Tommy
Bassam
jag skicka till dig mycket informationer och hoppas att de kan hjälpa dig:
Värdväxlare
Päronrost orsakas av en svamp, Gymnosporangium fuscum, som är beroende av både päron och vissa Juniperusarter, kinesiska enar, trädgårdsen, sävenbom med flera. Svampen är så kallad "värdväxlare". Rostsvampen bildar om våren i fuktig väderlek geléartade klumpar på den smittade barrväxtens grenar. På senvåren och försommaren sväller geléklumparna och bildar vintersporer som skickas iväg med vinden och infekterar päronbladen som får brunorange fläckar och spetsiga utskott på undersidan. Även skott och frukter kan infekteras. Angripna träd får nedsatt motståndskraft och karten faller ofta innan de hinner utvecklas.
Päronrost har blivit ett allt större problem i Sydsverige. På många håll så stort att man över huvud taget inte kan odla päronträd. I yrkesodlingen är inte päronrost något större problem. (Här odlas inte päron i närheten av enar. Däremot i villaområden där 70-talets förkärlek för barrväxter medförde att många Juniperusarter planterades i trädgårdarna).
Grannsamverkan
vad kan man göra: Viktigt (Enda möjligheten att rädda päronträden är att få bort svampsmittade enar ur grannskapet. Och det gäller att engagera grannarna. Och kommunerna )– (i de fall enarna står på kommunal mark. Svampsporerna kan spridas så långt som 400--500 meter)! Det gäller dock att enbart avlägsna sjuka enar och att veta vad man tar bort! Varken tujor eller cypresser är mottagliga för rostsvampar och det finns även vissa Juniperussorter som är motståndskraftiga.
Lycka till, H:Bassam
kemigatan
Tack
Syns det på ener eller andra barrväxter om de har den här svampen ?
Tommy
eugenia
Jag är nybörjare själv på fruktodling men jag har också sett att unga päron släpper kart. Om jag förstått saken rätt så "gallrar" trädet sig självt för att prioritera de bästa karten eller något annat som för tillfället är viktigare för trädet. Är marken torr? I skåne har vi hart väldigt torrt hela våren och jag har vattnat mina unga päronträd mycket. Bor du längre upp i landet har ju värmen kommit och gått lite hur som helst. Kallt och varmt väder kanske kan få träden att tappa karten. Päronpest är tack och lov ovanligt.
eugenia
Förlåt att jag svamlar om päronpest. Bassam talar om päronrost som är vanligt.
Christer i Falköping
Onödigt att måla fan på väggen tycker jag. Troligen är det kylan och det att trädet är ungt som är boven bakom det hela.
Christer.
Cilla
Håller med, ingen fara. Om trädet är ungt och släpper sina kart nu är det bara bra... varje frukt tar en massa energi från grenutveckling.

Om trädet stått i backen under flera år kan det hända att bina inte hann pollinera ordentligt. Om de t ex pga dåligt väder stressar och inte mojsar omrkring tillräckligt blir det för lite pollen för att pollineringen ska bli bra.

Om däremot trädet inte har tillväxt så kan det bero på det. Förökning lägger det unga trädet energi på i sista hand, först vill trädet överleva själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon