susannio

Hej!

Var kan jag hitta rotäkta rosor och finns det några sorter som är bra resp. mindre bra.

Jag bor i zon 2-3 och har fått höra att de inte fryser ner så lätt som ympade.

Tack för hjälpen!

Susanne
Tosan
De är inte alltför lätt att att hitta, Flora Linnea har några, annars så är det nog http://www.blomqvistplantskola.com/ som har det största utbudet, och då kanadensiska.

Det stämmer att rotäkta rosor inte gör så mycket om de fryser ner, så länge roten lever så kan den skicka nytt underifrån. På ympade rosor kan man ha oturen att hela den ädla rosen dör, men roten överlever och skickar vildskott, och det var ju inte de man ville ha.

Nu bor ju du i en väldigt snäll zon, så det finns nog goda chanser för dig att få en problemfri tillvaro även med ympade. Rotäkta rosor kan i milda zoner sprida rotskott mer än önskvärt.
noranettan
Roskraft på Österlen har ett stort sortiment av rosor på egen rot. Löta har också ganska många, men Göte gör ingen särskild reklam för dom så det blir att leta, men om jag minns rätt så är det ett 80-tal rosor han har på egen rot. Nu ska man ju inte göra reklam för verksamhet man själv är inblandad i, men Rosengården i Bergslagen har ~140 sorter på egen rot. Lycka till med att hitta sorter du gillar.
AnnammA
Roskraft finns vid Ale stenar i Skåne, så det blir lite av en utflykt att åka dit. Else har rätt så ovanliga sorter, och ett stort sortiment på myskroshybrider. Du kan hitta hennes katalog med vägbeskrivning på nätet.
Bild från vårt besök tidigare i våras:

Rkr2.JPG

susannio
Hej!

Tack för alla era svar!

Jag har i nuläget köpt ympade rosor, men där jag bor kan det bli kallt och barmark, känns mao bra att det finns alternativ.

/Susanne

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon