blodlonn
Hej alla,

Upptäckte precis detta eminenta forum då vi letade svar på vår fråga.

Vi bor i växtzon 2-3, har en baksida i soligt västerläge och håller på att bygga en spalje för att få lite insynsskydd för vårt vardagsrum.

Vi skulle vilja ha en fin vintergrön klängväxt och hade tänkt oss en murgröna. tyvärr fick vi precis höra att den nog inte skulle tåla solen utan behövde skugga.

Finns någon som har förslag på annan vintergrön växt som skulle kunna passa?
För och nackdelar

mvh C
Fenja
Klätterhortensian - Hydrangea integrifolia är en vintergrön klängväxt. Även vintertry, Lonecera henryi är vintergrön men den är bara härdig till zon 2, men med en upphöjd och väldränerad bädd så borde det fungera.
Mvh
Fenja
flower
vintergrön kaprifol - Lonicera sempervirens
Ingrid Zon3
CITAT (Fenja @ 18-05-2008, 16:08) *
Klätterhortensian - Hydrangea integrifolia är en vintergrön klängväxt.

Min klätterhortensia är inte vintergrön. Tappar löven sent iofs. Vacker ändå wink.gif.

Har tyvärr inga egna förslag, vintergrönt och soligt är knepigt...
blodlonn
Tack för svaren.

Klätterhortensian såg ju intressant ut, synd att den nu inte var vintergrön. Dessutom såg det ut på bilder som att luftrötterna var ganska dominerande ??

Vad tror ni om vildvin?

mvh C
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 18-05-2008, 15:08) *
Även vintertry, Lonecera henryi är vintergrön men den är bara härdig till zon 2, men med en upphöjd och väldränerad bädd så borde det fungera.
Mvh
Fenja

jag har sett vackra stora ex av denna i zon 3 på gränsen till 4 . i vanligjord

CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-05-2008, 21:42) *
Min klätterhortensia är inte vintergrön. Tappar löven sent iofs. Vacker ändå wink.gif.

Har tyvärr inga egna förslag, vintergrönt och soligt är knepigt...

fast hör du på namnet betyder just vintergrön att den är grön under vintern och fäller bladen sent ,, städsegröna växter är barrväxtere,roddisar,murgröna som inte fäller bladen alls .

klätterhortensia,en del roser,kaprifol arter är vintergröna men inte städsegröna.
Bassam
Det är bra om du vill plantera klättra växter att ordna någon skydd från direkt ljus,
Lycka till, H:Bassam
Ingrid Zon3
CITAT (flaxss @ 21-05-2008, 20:03) *
fast hör du på namnet betyder just vintergrön att den är grön under vintern och fäller bladen sent ,, städsegröna växter är barrväxtere,roddisar,murgröna som inte fäller bladen alls .

Nu har jag lärt mig nåt idag igen, tack flaxss. Har aldrig förstått att det var skillnad på de begreppen.

Men min gulnar i oktober och fäller bladen i nov-början av dec. Sent jämfört med andra växter, men troligen inte vad man menar om man vill ha insynsskydd. Så jag gissar att den är döpt i en mildare växtzon.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 19:17) *
Nu har jag lärt mig nåt idag igen, tack flaxss. Har aldrig förstått att det var skillnad på de begreppen.

Men min gulnar i oktober och fäller bladen i nov-början av dec. Sent jämfört med andra växter, men troligen inte vad man menar om man vill ha insynsskydd. Så jag gissar att den är döpt i en mildare växtzon.

japp i zon 1-2 är vintergrönliguster städsegrön ibland medan den i zon 3-4 nästan alltid är lövfällande som andra buskar . så det har även med att göra var man bor .
Ingrid Zon3
Vet inte om det fortfarande är aktuellt, blodlonn, men jag kom på klätterbenved:
http://www.odla.nu/arkiv/mv_september00.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon