Wilmer
Den första har jag sått, men vet inte vad det är??? Den andra har jag räddat från en skräphög, vad är det?

Fenja
Ett kan vara en kärleksört, jag menar förstås brinnande kärlek, två tror jag är en potentilla av något slag, fingerört tror jag de kallas på svenska.
Mvh
Fenja
Wilmer
Fingerört har jag varit lite inne på, såg det i någon bok.. Kärleksört få jag googla på. thanks.gif
Lotta22
Översta bilden visar rödblära. Växer vild i större delen av Sverige.
Nedre bilden ser ut som någon sorts smultron.
Christer i Falköping
Inte kärleksört, men vad den heter kan jag inte komma på. Inget man vill ha i trädgården, det har jag lärt mig den hårda vägen. Hos mig är det ett av de värsta ogräsen. Tog in en planta för åtta år sedan och nu finns den överallt. Spelar ingen roll hur många plantor man sliter upp, det finns ändå hundratals kvar. En fördel dock, den sprider sig bara med frö, inte rötter.
Christer.
Fenja
Inte kärleksört, utan brinnande kärlek menar jag Wilmer, kommer det flera blommor tillsammans så är nog inte ogräset (som jag gillar) som Christer pratar om wink.gif
Mvh
Fenja
embees
Nr 1 ser mer ut som studentnejlika Lychnis Chalcedonice. Åtminstone liknar både blomman och bladen mina sådana.
Wilmer
Inte brinnande kärlek, den är hög, den här är riktigt låg och bred. "smutronlika" är luden, så smultron är det inte.. Hm, inte vill ha i trädgården.. Hm. Kanske ska plantera på alläningen tills jag vet.. whistling.gif
Myosotis
Nr. 2 liknar en liten perenn med röda blommor som jag köpte för några år sen, namnet har fallit bort. Vet inte om den kan vara släkt med smultron, trodde inte det.
Christer i Falköping
nummer två är någon form av fingerört, potentilla, som redan skrivits här. Brukar vara trevliga rackare. Finns dock ett par som revar sig kraftigt och kan bli lite ogräsaktiga eller marktäckare om man vill det. Men jag kan fortfarande inte komma ihåg vad nummer ett heter.
Christer.
Wilmer
Är detta en hyacintoides non-scripta
(har en ny bok..)

Engelsk Klockhyacint?

Hihi, du får gärna fylla på när du kommer på det Christer!

hyacint blå.jpg

igl
den första bilden är nog någon Silene, den andra bilden någon Potentilla och den sista förmodligen Spansk klockhyacint.
mvh
inger
netaave
Åh va fina vill också ha... biggrin.gif
Wilmer
Neta, du får landa i ny trädgård först tummenupp.gif

Jag ska ta en bättre bild på första blomman, inget förslag verkar 100%... Återkommer.
Anders zon 1
Nr 1 ser absolut ut som rödblära (Silene dioica). 99% säker!http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/silen/siledio.html
Det är inte studentnejlika (brinnande kärlek). Det andra skulle jag tippa på är någon sorts smultron eller möjligen jordgubbe. Ludenheten kan variera mellan olika sorter/arter. Kan också verka mer luden innan bladen slagit ut fullständigt. Kanske skulle det även kunna vara någon sorts fingerört (Potentilla), men jag lutar nog mer mot smultron/jordgubbe. Är dock inte helt säker.
Christer i Falköping
Rödblära!!! Tack, vackert men ack så spridningsvilligt hos mig. Tror också på Spansk klockhyacint, har den fast alla mina är rosa. tror inte den engelska är speciellt härdig, men kan ha fel där.
Christer.
NinaVästerplana
Tror nog på spansk, den engelska finns på bild i tråden blått, vad är detta tror jag den heter.
mvh ninah
Blomstertanten
Den andra bilden är Blodfingerört Potentilla atrosanguinea
Wilmer
Tack för ert engagemnag! Rödblära, ja nu hittade jag en bild som verkligen stämde in. Får ta med mig boken och artebestämma på plats. Potentilla lutar det också åt. Får se vad som händer när sommaren lider.. De blåa har klockorna hängadne åt ena sidan med böjda stjälkar, jag tror på engelsk klockhyacint i allafall. I den andra tråden är klockorna spridda runt stjälken.
Myosotis
CITAT (Blomstertanten @ 20-05-2008, 09:00) *
Den andra bilden är Blodfingerört Potentilla atrosanguinea

Ja! Så hette den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon