Varför kommer inte våren/sommaren till min trädgård. Har köpt ett torp som ligger 10 minuter från min lägenhet så man tycker att klimatet/klimatzonen borde vara exakt samma. Och vädret är väl det. Det är inte kallare på nåt vis i min nya trädgård. Ändå har den knappt knappt börjat knoppa medan det bara 2 km ner mot vägen står i full grönska. Hur kommer det här sig. Kan det skilja så på bara kilometer? Jag börjar undra om det är nåt fel nästan.
Christer i Falköping
18-05-2008, 14:31
Det finns enormt mycket som kan påverka klimatet bara småsträckor från varandra. Jag t.ex. bor i en liten svacka alldeles intill en mosse, medans mina grannar bor ovanför svackan ungefär 100 meter bort. Deras växter brukar komma igång två veckor innan mina. Kylan från "höjden" rinner ned genom min trädgård så värmen kommer senare till mig. Å andra sidan har jag det då lite varmare än dem på sommaren, eftersom svackan gör att vindar inte kommer ned och svalkar. Så det är lustigt nog inte alls så konstigt att det kan skilja rätt rejält på även väldigt korta avstånd, även om det kan kännas hopplöst ibland.
Christer.
Okej då. Kanske inte så märkligt men likväl fruktansvärt frustrerande

Längtar ju efter att få grönska OCH att få se vad min trädgård innehåller. I sinom tid blir det väl grönt hos mig med.
Christer i Falköping
18-05-2008, 16:05
Till slut så, bara till att ha tålamod även om det känns svårt.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.