Jill-Ulrika
Hjälp, blasten på potatisen (Early puritan) som sattes i våras och som har kommit upp ca 15 cm har börjat blåna i toppskotten och sloka något, (igår var de helt ok). Vad beror det på, är det frost eller något annat? crying.gif

Finns det något man kan göra, ska man ta bort den blånade(svartnande?) blasten eller ska jag bara låta den vara? Är nybörjare på potatis och vet inte vad jag ska ta mig till nu.
rosita
Det kan vara frost. Det är ingen fara i så fall, bara låt dem vara! Det ordnar sig!
Jill-Ulrika
CITAT (rosita @ 18-05-2008, 17:11) *
Det kan vara frost. Det är ingen fara i så fall, bara låt dem vara! Det ordnar sig!

Vad lättad jag känner mig. Grannen var framme och sa att det varit frost i går natt så det är antagligen frosten eftersom den inte sett ut så förut. Har täckt med fiberduk och hoppas det hjälper i natt. smile.gif
Jill-Ulrika
Hjälp, potatisblasten som svartnat och slokat har vissnat och blivit gula. -cry-.gif
Vad ska jag göra!?! Är det verkligen frosten som gör sådan skada? Kan det vara något annat, torka eller vad?
CillaM
Det är frosten, tyvärr. Vad potatisen gör vet jag inte, kanske den skjuter nya skott? Nån annan som vet kanske?
Alexander-VG-zon3
det kommer nytt lovar .
ingrid fuxwall
Men frågan är ju hur många gånger det kommer nytt - mina mjölk kartonges potatis hade redan blivit frostskadade och så nu igen.

ingrid
Jill-Ulrika
Yes! De klarade frosten, nu är de på grön kvist igen och några av dem har börjat blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon