Lisa572
Jag bor nära Vättern. Vi har en slänt ner till sjön. Där växer det bl a ask, pil och alm. Vi vill se sjön och försöker att ta bort dessa träd, men det kommer hela tiden nya skott som växer snabbt. Efter några år är de 4-5 m höga. finns det någor sätt att utrota dem.

Lisa som är trött på att såga ner träd.
henriks
CITAT (Lisa572 @ 18-05-2008, 16:20) *
Jag bor nära Vättern. Vi har en slänt ner till sjön. Där växer det bl a ask, pil och alm. Vi vill se sjön och försöker att ta bort dessa träd, men det kommer hela tiden nya skott som växer snabbt. Efter några år är de 4-5 m höga. finns det någor sätt att utrota dem.

Lisa som är trött på att såga ner träd.

Grästrimmer med kniv, (inte plastsnöre) en eller ett par gånger per säsong.

Skotten miskar säkert efter något år, men det är ett evighetsgöra.

Annars: skaffa får, några betande får så lär det inte komma upp ett enda skott utan att de knipsar av det omedelbart!
Piccante
Min erfarenhet av ask är att hur mycket man än knipsar av, skär, hugger och massakrerar så kommer de alltid upp igen. Betande får eller getter kan ge askskotten en tuff match däremot.
lena:-)
Askskott...är prima till att fläta klätterstöd till luktärt ! jag har gett upp kampen om att utrota asken, drar nytta av den istället!
Gossen Ruda
Finns inget i sammanhanget som inte Roundup fixar, prova Ecoplugg.
Cilla
Jag har provat att ringbarka också unga askar i lite större områden och det fungerade över förväntan. På ett område lät vi dessutom buskage hjälpa till att skugga askskotten och på några år var askarna så få att de kunde få växa upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon