Hej, jag har en rhododendron som jag har försökt föröka, utan att lyckas.
Jag har dels provat att böja ner en kvist i jorden och låta den rota sig, och att ta sticklingar som jag försökt driva upp i sand.
Finns det någon som har fler förslag?
Nellie
nina L
21-08-2003, 08:58
Som jag har förstått detså måste man ha kliniskt rena verktyg och händer, likaså ett från rent sticklingsmedie, när man tar sticklingar av rhododendron. det går mycket lätt svampangrepp i odlingen. Det kanske du redan visste.
Alpiner i Halmstad
25-08-2003, 07:40
Enklaste metoden att föröka rhododendron är med avläggare. Välj ut en frisk inte alltför gammal gren. Skär bort lite bark på undersidan av den del, som kommer under markytan när Du böjer ner grenen. Rotbildningen går snabbare om Du gräver ner en kudde med torvmull under grenen. Lägg en sten över rotningsstället, så att det blir lägsta punkten. Vi lägger också en sten under toppen. så att den pekar uppåt. M.v.h. Bernt
Cilla
25-08-2003, 09:03
Bernt - det här var verkligen en klar, välformulerad och samlad beskrivning av att föröka genom avläggare! Färvänta dig måsga kopior på den...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.