HelenN
hej hej!

Har läst att det är omöjligt att fröså Million Bells, och undrar om någon av er provat att övervintra sticklingar från dessa underbara blommor???
Har ni lyckats??? Satte ni i vatten eller kruka för rotning??? Hade ni lysrör, kallt eller varmt???

Tänkte att jag ska testa i vinter, men behöver lite mer kött på benen först!
Gillan
Hej lämås! Jag testade förra året genom att plantera ner flera olika i en ampel med vanlig kossa-på-påse-jord. Såg till att det inte torkade ut. Det tog lite tid, men det fungerade i alla fall. De växte sakta, men säkert fram till i jan/feb i år. Då hade vi storrenovering här och jag flyttade undan den från söderfönstret där den hade hängt hela hösten/vintern. Jag glömde bort den och den stendog crying.gif . Men jag tänker nog prova igen tummenupp.gif

Undrar hur det kommer sig att de inte skulle gå att fröså g.gif . Nån som har en bra förklaring på det?
Christer i Falköping
Visst går den att fröså, men den blir ju inte sortäkta. Man kan övervintra hela planten utan allt för stora problem. Klipp ned och övervintra den ljust och svalt.
Christer.
HelenN
Jasså, går den att fröså??? Då ska jag prova att spara fröer osså.
Har ju läst lite på nätet om den och har också förstått att det inte är en petuniasort iallafall.
Christer i Falköping
Har aldrig sått den själv, men sett frösådda exemplar. Det blir variation på plantorna, det är klart, men det går att så den. Hur skulle man annars få fram nya varianter?
Christer.
Gillan
Precis så som du säger Christer har jag också tänkt. Sen att man kanske inte får samma färg som den man tog frön från, det är ju bara spännande. Nu måste jag ju bara testa!

Angående namnet har jag hittat detta:

"Million Bells och Callie hör till släktet Calibrachoa, men påminner mycket om en kompakt miniatyr Petunia. Petunia är dock ett eget släkte."
Här:
http://www.alverbacks.se/flower.asp?MenuId...p;sub2MenuId=10

edit: länken fungerade inte
HelenN
CITAT (Christer i Falköping @ 18-05-2008, 21:06) *
Har aldrig sått den själv, men sett frösådda exemplar. Det blir variation på plantorna, det är klart, men det går att så den. Hur skulle man annars få fram nya varianter?
Christer.

Det gör ju inget om de inte blir sortäkta, huvudsaken är att de är lättsådda. Vet ju att Million Bells säljs som pluggplantor mest för att det inte lönar sig att så.

Så jag kan tänka mig att det fins ett par moderplantor som producerar massor med sticklingar, som är jättelätta att rota.

Men jag ska testa både och, så ni får hålla tummarna!!

CITAT (Gillan @ 19-05-2008, 05:04) *
Precis så som du säger Christer har jag också tänkt. Sen att man kanske inte får samma färg som den man tog frön från, det är ju bara spännande. Nu måste jag ju bara testa!

Angående namnet har jag hittat detta:

"Million Bells och Callie hör till släktet Calibrachoa, men påminner mycket om en kompakt miniatyr Petunia. Petunia är dock ett eget släkte."
Här:
http://www.alverbacks.se/flower.asp?MenuId...p;sub2MenuId=10
edit: länken fungerade inte

ja, det var nog där jag läste informationen om att det inte va petunia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon