Hej alla trädgrådsvänner!
Jag undrar om man kan dela på en pion?
Hur gör man i så fall?
Min mamma har en underbart vacker gammal rosa Pion
och hon tycker jag kan gräva upp endel av rotsystemet.
Jag vill ju inte förstöra den hon har ... så därav min vädjan om hjälp.
/Lotta
Christer i Falköping
18-05-2008, 18:25
Jodå, det går men brukar vara ett hiskeligt arbete. Mycket vass spade eller såg gäller. Man behöver ju inte dela hela rotklumpen förstås, utan försöka skära av en bit i utkanten av klumpen. Bäst att göra det sent på hösten.
Christer.
Tack för svar!
Hur sent på hösten?
Hon bor uppe i norbotten nära gränsen.
/Lotta
ingrid fuxwall
18-05-2008, 20:10
Jag delade min stora pion som gett mig minst tio stycken mer hanterbara en vår, men då regnade det mycket så vattnar du bara och gör det innan blomningen fungerar det säkert.
ingrid
Christer i Falköping
18-05-2008, 20:13
Augusti borde bli bar där upe i norr, men det vet de bättre som bor däruppåt.
Christer.
Oj ... en vår ..... då kanske det faktiskt går att dela när som helst?
/Lotta
Hoppas någon med erfarehet kan svara nu ...
/Lotta
Jag bor i zon sju och delar pioner ibland. Tycker faktiskt jag lyckas bäst tidig vår. Då kan man sikta på ett eller två ögon/skott och helt enkelt hugga av där. Men någon expert är jag inte.
/Åsa
Någon med andra erfarenheter?
Jag är uppe i norr den senare hälften av juli .... funkar det då tro???
/Lotta
Lotta, det är inga problem att dela pioner denna tid på året, även här i norr. Det väsentliga är planteringen av pionen, detta får inte göras för djupt utan knölarna ska endast vara under jordytan. Delningens storlek påverkar givetvis etableringens snabbhet, med andra ord: även "rotknölar utan rötter" ger plantor även om det tar längre tid tills de blommar.
Tack allihop!
Nu tror jag att jag vågar mig på mammas vackra pion!
Hoppas den tar sig här nere nära Enköping också och bli lika bedårande.
/Lotta
Jag tror din pion kommer att klara sig utmärkt. När jag pratar om dela pion och på våren är det den avdelade delen som är känslig. Den bit som står kvar klarar sig alltid. Dela du i juli och vattna sen ordentligt så ska det nog gå bra.
/Åsa
Tack så mycket!
Odla.nu är en helt fantastisk sida .... här kan man verkligen få svar på de flesta konstiga undringar man har. Glad att någon/några entusiater startat detta!
/Lotta
fröhamstern
20-05-2008, 20:32
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.