razzmatazz
En mystisk växt har dykt upp i en rabatt. Antingen planterade jag den i höstas och har glömt bort det totalt, eller också är det något som har självsått sig - eller så är det ett ogräs! Tycker att den ser så bekant ut, men kan ändå inte placera den...?? g.gif ?? Någon som har några idéer? Tacksam för all hjälp!

Aqvakul
Liknar Stockros, men med ovanligt flikiga blad
Ingrid Zon3
Gissar vilt: Alunrot, kanske, men då borde den varit vintergrön.
Fenja
Jag skulle tro att du har en myskmalva där...
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 18-05-2008, 18:55) *
Jag skulle tro att du har en myskmalva där...
Mvh
Fenja

tänkte också på någon malva ,, dom blir ju först lite hela blad sedan som äldre blad flikiga
Aqvakul
Kan vara en malva (samma familj som stockros), men inte myskmalva väl?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2008, 19:00) *
Kan vara en malva (samma familj som stockros), men inte myskmalva väl?

jag vet inte just vilken ,, eller säkert om det är en malva ,, men tyckte att den liknade en av mina malvor i bladen .
dicentra
Ser ut som min trädgårdsmalva!! 000.gif
MVH MLK;-))
bikiv
Jag tror absolut på någon Malva. Kanske Kattost?
razzmatazz
Åh! Malva, javisst! Tänk om det kan vara myskmalva ändå? I somras placerade sig en malva - den såg ut som en vit myskmalva - i grönsakslandet. Den var så fin att jag inte hade hjärta att ta bort den, men vid höstgrävningen gjorde jag det, och jag vet att jag sprang runt med den för att hitta en plätt ledig jord. Var den plätten fanns har jag glömt, men det skulle kunna vara där. Nu tycker jag inte att bladen ser ut som en myskmalva, som väl är flikigare, men jag slog upp i Virtuella floran alldeles nyss, och där står att "de övre bladen är djupt flikiga, medan de nedre är handlikt inskurna".

Och är det inte en myskmalva så är det någon annan. "Kattost", underbart namn! Den har inte varit vintergrön, så alunrot kan det nog inte vara.

Fantastiskt, vilken snabb respons på frågan! Tack, alla!!! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon