Ezereht
enkompis till mig har sommarstuga i luleå, och vi undrade om man vågar vattna med havsvatten där? Det är ju ganska bräckt så långt norrut.

Kilmister
Nej, det är ingen bra ide.
Då är det nog bättre med torka, om det nu är alternativet.
tullmejs
Det kan kanske funka ett tag, men är inte bra i längden.
Alba
Jag har läst någon gång att saltet i vattnet påverkar rotsystemet så att växten dör på sikt.
Nu är ju inte vattnet så salt uppe i norr men jag tror inte man ska vattna med det.

Min egen tanke är då att om det tar lång tid för rotsystemet att angripas så borde man ju kunna använda det till 1-åriga blommor. Men det är bara en fundering från mig.
KURT
Även om det på sikt inte är nyttigt med saltvatten, så får man också fundera på hur mycket vattningen bidrar med, jämfört med övrig nederbörd? Om det ändå kommer väldigt mycket nederbörd, så kommer ju aldrig salt att anrikas, utan efter hand sköljas bort av nederbörden.
Anders Roslagen
Det är en bra fråga som ingen riktigt kan svara på, tror jag. Det finns risker och olika växter är olika känsliga.

Man har tagit fram t.ex. en ny tomatsort, Kumato, just för att tåla torka och salt i jorden. I varmare klimat är det vanligt att salt anrikas i jorden fastän man vattnar med dricksvatten.

Eftersom jag har brist på vatten så har jag testat lite och snappat upp lite av andras erfarenheter.

Många kulturväxter har växt vilt på havsstränder och de har många gånger kvar en tålighet för salt - rödbetor, rugosarosor, havtorn, svarta vinbär m.fl.

Jag vattnar med havsvatten men inte upprepat, det ska komma lite regn emellanåt. Det är ett bra sätt att dryga ut ett otillräckligt regn t.ex.
Torkskador brukar ge torra kanter på ett blad, av saltskador blir det torrt mellan nerverna på ett blad, har jag fått förklarat för mig, så man kan ha lite koll på det.
Margith
Hur långt ut från kusten ligger stugan?
Det vatten du hittar efter kusten är sannolikt OK att använda, framförallt om det finns ett utflöde från Luleälv i närheten. Ligger däremot stugan långt ute i skärgården blir det nog värre.

Kan du berätta mer exakt var stugan ligger?
Det är många år sedan jag flyttade från Luleå, men kanske nån annan Odlait kan ge dig lite tips om vi bara vet var stugan ligger.
Luleå skärgård är väldigt stor wub.gif och väldigt vacker...
Ezereht
det är vid kusten, vid en bäck som rinner ut. Inte så långt från hertsön.
Anders Roslagen
Jaså, inte bara långt norr utan alldeles vid kusten i närheten av både älv och bäck! Inga problem. Där är mer karaktär av insjö än hav. Sötvattensväxter växer ända ut i ytterskärgården men vid kusten brukar man säga att det är ´sötvattenshav´! Vattna på!

Kompletterar med lite fakta:
Världshaven har en medelsälta på 35 promille, i Skagerack är det 30 promille, Ålandshav 6 och i Bottenviken mellan 0 och 4 promille. Närmare nollan hos er.
Ezereht
hurra!! tack yahoo.gif
Bassam
Själv jag tycker inte att vattna med havsvatten utan att jag ska först lämna den går genom silarför att ta bort salterna och efter jag kan vattna, även om några växter kan klara sig på den, men fram tiden ska samla mycket salt i jorden och alla växter kan inte liva på den här jorden,
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon