annika_h
Jo, läste i ngn tidning på nätet om en driftig kvinna som tagit fram en nytt metod att hålla sniglarna borta.
Hon saltimpregnerade trä som hon sedan byggde ram runt tomt, odlingar. tror att hon fått en tysk firma att ordna fram impregnerat virke till detta.
Min fråga (undran) borde man inte kunna fixa detta själv genom att spraya saltvatten (mycket salt) runt tex pallkagar. Frågan är om och hur ofta det bör upprepas och vad tycker träet om denna behandling??
Kan nog vara värt att pröva, eller vad tror ni?
Ingrid Zon3
Tror inte att det är så bra för jorden, växtligheten och grundvattnet. Även om det skulle funka på sniglarna.
annika_h

runt mina pallkragar har jag markduk med grus på, tror inte att saltet tränger ner då?
Ingrid Zon3
Nu kommer jag låta som en riktig besserwisser, har full förståelse för dem som slutar läsa nu wink.gif
1. salt löses i vatten, det vet nog alla om inte annat från matlagning.
2. om vattnet dustnar blir saltet kvar, och löses upp när det kommer mer vatten med regn eller bevattning.
3. om saltet löses i vatten och rinner ner i marken, så kommer det störa växtligheten och till slut rinna ut antingen i vattendrag eller ner i grundvattnet.

Saltet "försvinner" inte, det hamnar någon annanstans. Visst saltas vägar men det börjar man blir mer och mer restriktiv med. Och jag utgår från att det skulle behövas rätt stora mängder salt. Jag har förstått att många desperat söker lösningar på sina snigelproblem. Ville bara påpeka att "salt-lösningen" (haha) inte är problemfri.
CillaM
Precis. Bra skrivet Ingrid. O jag själv börjar bli trött på dem smygreklam en viss 'nygren777' gör här på forumet.
Ingrid Zon3
Tog en del sökning innan jag fattade kopplingen, CillaM... Men h*n kanske jobbar med försäljning av saltat trä?
Whiskuchi
CITAT (CillaM @ 18-05-2008, 23:38) *
Precis. Bra skrivet Ingrid. O jag själv börjar bli trött på dem smygreklam en viss 'nygren777' gör här på forumet.

Inte bara här det körs med fulreklam,. jag är med på ett annat forum där importören också gör reklam (och hävdar att hon inte gör det). Påminner inte så lite om PeeWee's fula reklamkampanj på kattforumen (men det är OT)
annika_h
ok, inte bra alltså, confused.gif får väl tänka om eller rättare sagt fortsätta plocka förhand!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon