OlofL
Hej!

I höstas köpte vi radhus och "blev med trädgård" smile.gif. Trädgården vetter mot söder (i Malmö) och i ett skyddat hörn intill huset står ett persikoträd som enligt förra ägaren gett en hel del persikor (se bild_1). Under våren har det växt ordentligt (hotar nu grannens antennsladd...) och fick löv samt började blomma ganska tidigt (den varma veckan i slutet på april). Först såg allt ok ut men efter ett tag såg blommorna lite hängiga och bruna ut. Nu ser alla bladen alldeles ihopskrynklade ut (bild_2 och bild_3). Längst upp invid väggen finns några grenar med blad som ser mer "normala" ut (bild_4).

Vi är totala nybörjare och undrar om trädet är sjukt på något sätt? Bör vi i så fall göra något?

Tack på förhand,
Olof
Christer i Falköping
Tyvärr drabbas nästan alla persiko- och nektarinträn av krusbladssjukan. Erat exemplar är väldigt drabbat. Man kan på våren spruta med svavelpreparat, det hjälper bra. Annars måste man ta bort alla bladen och bränna dem. Ofta dör grenar som fått denna sjukdom. Krusbladssjukan är en svampsjukdom som man tror kommer med regnet på våren. Trän som står under tak får inte sjukdomen. Det finns sorter som klarar sjukdomen bättre, men inte helt. Själv har jag ett kärnsått nektarinträd som under sina fem levnadsår inte fått det än, peppar peppar.
Christer.
josohl
Hua, det var inte kul! Mitt träd ser likadant ut! Vad är det för svavelpreparat man skall spruta med och var får man tag i det? Är det för sent att spruta nu?
Cilla
Äsch då, det här var väl inte så farligt! ;-) Mitt persikoträd har mycket mer av krussjukan varje vår, och i vår lite värre än vanligt pga vädret. Inte ett oangripet blad hittills och mycket värre bucklor än de på bilden.

Men jag vet att de klarar det. Man nyper bort de skadade bladen och spolar ned eller bränner. Mitt eget träd har bara angripna blad på våren och försomamren så då tar jag bort lite eftervart under två-tre veckors tid så att det inte står helt utan blad. Senare på sommaren är angreppen mycket mindre och har trädet god jord och inte står för torrt återbildas nya blad mycket snabbt.

Svavelbesprutning - vem vill syssla med det i sin egen trädgård där man till och med vill kunna äta det som finns? Mycket få som rekommenderar det för privat bruk vet heller hur man gör så att resterna i jord och för annan växtlighet blir så liten som möjligt. Låt de kommersiella odlarna hålla på med preparat som kräver utbildning, nyp blad och njut av egenodlade obesprutade frukter istället!

Men jo, jag håller med. Krussjuka är ett problem med de persikosorter som säljs, det är ju inte meningen att man ska behöva nypa bort en massa blad på de fruktträd man har. Det sägs att sorten Riga ska vara bättre på att klara svampen.
Christer i Falköping
Tror inte det är någon större fara med att bespruta dem med svavelpreparat. (Finns dock ett snällare alternativ att köpa för konsumenter i välsorterade handelsträdgårdar. Inte lika effektivt men hjälper lite.)
Inte så att man skall dränka området med det direkt laugh.gif Dessutom det lilla som krävs lär inte stanna kvar så länge på träden att det på något sätt skulle vara någon fara att frukten skulle ta åt sig det. Tror inte heller att den lilla mängden skulle påverka miljön nämnvärt. Det finns ju till och med de som gräver ned svavel inteill hortensior för att de skall få blå färg och det tycker jag är betydligt mycket värre.
Christer.
Cilla
Svavel är säkert inte det värsta man kan använda, men jag har aldrig studerat hur det fungerar och vet därför inte heller om det verkligen har verkan på just krussjukesvampen och i sådana fall i vilket läge, hur svavlet sprids och ev bryts ned osv. Det har de flesta som använder det i privata sammanhang inte heller tyvärr.

Det är anmärkningsvärt hur vi trädgårdsägare gissar om mycket av den kemi vi häller och sprutar i vår närmaste boendemiljö. Jag tycker att vi borde ställa högre krav på tillverkare och försäljare och vara kräsna och kritiska om vi överväger att köpa preparat. Säljer man ett ska man kunna svara på frågorna om
- verkar det mot just denna svamp och i vilket läge, hur länge och i vilka doser
- är medlet det bästa sättet att motverka svampen eller finns det andra bättre
- hur, var och under hur lång tid bryts ämnet ned
- har medlet också verkan på andra organismer, andra svampar, insekter mm som mina växter har nytta av
- vilka exakta doseringar ska användas och vilka skydd bör man ha och under hur lång tid (t ex om man tillämpar försiktighetsprincipen)

Samma krav bör ställas där man säljer persikoträd, t ex den krussjukekänsliga sorten Frost: Hur ska trädägaren göra för att motverka svampen eller dess negativa effekter? Varför informeras inte persikoköpare om att denna svamp drabbar nästan alla Frost persikoträd?
eugenia
CITAT (Cilla @ 20-05-2008, 00:13) *
Samma krav bör ställas där man säljer persikoträd, t ex den krussjukekänsliga sorten Frost: Hur ska trädägaren göra för att motverka svampen eller dess negativa effekter? Varför informeras inte persikoköpare om att denna svamp drabbar nästan alla Frost persikoträd?

Verkligen! Jag köpte ett nektarinträd för några veckor sedan intet ont anande om att trädet var sjukt. Eftersom man ska nypa de angripna bladen är nu alla blad avnypta. Det känns inte roligt längre med nektarinträdet som var så fint när det kom hem. Plantskolan kunde väl ha sagt typ "Tänk nu på att sådana här träd ofta drabbas.... osv" Då hade jag varit förberedd eller valt ett annat träd. Nu känner jag mig bara lurad och sviken av vad jag trodde var en seriös plantskola.
Cilla
Ja, vi bör höja garden lite grand i gardensammanhang, dvs vi som ser till att trädgårdshandeln lever och frodas... Visserligen är ju inte handeln ansvarig för att berätta om alla sjukdomar som kan drabba allt de säljer, men i trädsammanhang tycker jag att de som säljer träd ska berätta om de vanligaste problemen. Kan också göras genom att man förbättrar informationsskyltarna de redan har. Vi bör berätta det för dem varje gång vi handlar!

I Stockholm tycker jag att Zetas är bäst på att sprida sina kunskaper genom den katalog de ger ut och där de till och med avråder från köp av vissa sorter och arter. Näst bäst tycker jag Ulriksdals Slottsträdgårdar är emd personalen som är kunniga och ärliga och som man ofta hör avråda från köp av växter som kräver mycket vård.

Med krussjukan är jag tveksam till att nypa bort allt på en gång, även om träden kan klara det. Som Christer skriver dör ofta grenarna som är hårt drabbade och det tror jag sker särskilt när man nupit bort allt. Även skadade blad ger växten energi. Jag är inte säker men själv nyper jag inte bort mer än 1/3 av bladmassan på en gång, och efter några dagar eller en vecka tar jag lika mycket till. Jag nyper nog mer eller mindre hela sommaren men efter midsommar är det bara några enstaka blad.

I år är krussjukan värre än vanligt hos mig, så det blir ett test för att se om min teori håller och om det lilla trädet klarar det.
Christer i Falköping
Faktum är att de flesta kunderna inte är intresserade av att veta något om det de köpt. Upptäckte det när jag hade handelsträdgården. De vill inte veta att man kanske måste sköta växterna också. Spelade ingen roll att jag berättade innan, de mindes ändå inget när de väl kom tillbaka för att fråga varför växten gjorde som den gjorde. Idag gäller bara design, inte hur man sköter något.
Christer.
OlofL
Hej!

Tack för snabbt svar, goda råd och intressanta inlägg :-). Nu är det bara att börja nypa blad...

//OlofL

PS. Varför ska man bränna bladen? Det är väl inte ebola-virus vi pratar om... Eller är det så att om man lägger det i trädgårdskärlet så kan det sprida sig till någon annan via sophämtningen, eller?
MariaS
Man kan förebygga krussjuka genom att kalka med dolomitkalk på våren, strax innan bladsprickningen.
Jag ger mitt träd ca en halv liter varje vår, och har sedan dess inte haft några krusproblem förrän i år... då jag glömde att kalka....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon