Full version: Gullranka?
lotta79
Hejsan!

Är denna blomma en gullranka? Närmaste jag hittat på de bilder jag sett + från en persons tips.

Den har varit riktigt lång och kunnat hänga/klättra på en vägg tidigare.
Tog skott från den långa jag hade, men nu vill den inte alls ta sig. Tips på hur man kan få den pigg?
Såhär lite har den vuxit på 1 år sad.gif

Sett att vissa får dem att växa uppåt. Hur lyckas de med det då den inte har någon stam?

Fenja
Ja det ser ut att vara en gullranka. För att få den att växa uppåt så får du sätta den i en spalje eller låta den klättra på en vägg. Angående att den inte växer kolla om krukan är full med rötter och plantera om den i så fall. Gödsla den när du vattnar, först efter 4-5 veckor om du krukar om den.
Mvh
Fenja
evalarsson
Hej!

Gullranka brukar bli grön- och gulstrimmig på bladen när den trivs - kanske står den för mörkt? Den gillar att ha det ganska ljust men inte sol, har jag för mig. I alla fall trivs mina två riktigt bra i den miljön.

Lycka till! smile.gif
Kee
Det där med full sol vete faen! Jag tycker att beskrivningen av Gullrankan som en anspråkslös växt som kan växa lite varstans är rätt bra. Jag har en rackare i ett söderfönster där det är full sol från 11 till 19 eller så och den trivs, växer så det knakar! Den har stora inslag av gult i bladen!
Fenja
Det finns ju olika sorter, vit/grön, gul/grön, lime och helgröna.
Mvh
Fenja
Marlene z v
CITAT (Kee @ 19-05-2008, 15:02) *
Det där med full sol vete faen! Jag tycker att beskrivningen av Gullrankan som en anspråkslös växt som kan växa lite varstans är rätt bra. Jag har en rackare i ett söderfönster där det är full sol från 11 till 19 eller så och den trivs, växer så det knakar! Den har stora inslag av gult i bladen!

Den klarar att växa i skugga men får mer gult på bladen om den får en ljus växtplats.
Kee
CITAT (Marlene z v @ 19-05-2008, 17:06) *
Den klarar att växa i skugga men får mer gult på bladen om den får en ljus växtplats.

Skillnad på en ljus växtplats och full sol direkt vid fönstret. Men jag tror vi förstår varandra och är överens! tongue.gif
Bassam
Om gullrankan råkar stå för mörkt, omvandlar växten själv det ljusa i bladen till grönt. Då får den större yta med klorofyll, det gröna ämne som krävs för fotosyntesen och därmed överlevnaden.
Finurligt - inte sant?
Den mår bäst i rumstemperatur året om, så ställ inte undan den i svalt vinterrum - här dör den. Från mars till september häller du svag dos näring i vattnet och över vintern samma svaga dos en gång i månaden. Håll jorden lätt och jämnt fuktig och låt den aldrig bli blöt.
Du kan föröka växten med toppar eller med bitar av rankan. Skär den med ett par blad på varje och stick ner några bitar tätt tillsammans i en kruka, så får du en tät planta från början - och sticklingar har du ju gott om.
Lycka till, H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon