Stefan A
Planterade ett stort fint exemplar i Sthlm i höstas. Den vissnade in fint till vintern och doftade underbart. Med vårsolen slog bladen ut så fint igen och så ser jag helt plötsligt härom dagen att löven i topparna på alla kvistar blivit kolsvarta och frasiga och doftar som i höstas. Löven längre in på kvisten är fortfarande fina och spänstiga.

Vad kan detta bero på? Då jag grävde gropen i höstas läckte det snappt in vatten i den men jag trodde det bara var bra för katsura med blöta.

Det blev ju kallt i veckan igen, kan det vara frostangrepp?

Tacksam för råd!
Stella-Polaris
Låter som frost.. Vid andra skador, som vattenstress, brukar trädet hålla toppen levande in i det längsta..

Ingen direkt katastrof om en katsura blir frostskadad. Den kommer igen och kan till och med bli snyggare, eftersom den blir tätare
Bassam
Det ser ut som frost skada ta bort skadad delar och ska bli växt bra.
Lycka till, h: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stefan A @ 18-05-2008, 22:38) *
Planterade ett stort fint exemplar i Sthlm i höstas. Den vissnade in fint till vintern och doftade underbart. Med vårsolen slog bladen ut så fint igen och så ser jag helt plötsligt härom dagen att löven i topparna på alla kvistar blivit kolsvarta och frasiga och doftar som i höstas. Löven längre in på kvisten är fortfarande fina och spänstiga.

Vad kan detta bero på? Då jag grävde gropen i höstas läckte det snappt in vatten i den men jag trodde det bara var bra för katsura med blöta.

Det blev ju kallt i veckan igen, kan det vara frostangrepp?

Tacksam för råd!

detta är inte första gången din katsura kommer bli frostskadad . utan det kommer hända ett en hel del . märker du att det skulle bli frost täck den såfall ( om det går att täcka den ) ,, ingen fara direkt men på sikt blir det sämre för trädet . då det hela tiden lämnas torra och döda toppar vilket inte är bra . så du får vara noga med att ta veck allt det döda och klippa efter ett bladpar ,, även här i zon 1 fryser topparna in ibland vid hård frost då den börjar tidigt med nya blad .
Stefan A
Tack, nu kan jag slappna av!
Christer i Falköping
Tror också på att det är frostskador. Men jag funderar på hur de planterat den. Nog för att katsuran gillar fukt, men om gropen fylls snabbt med vatten tycker jag det låter som om den dessutom står på tok för blött. Om det alltid är så blött tycker jag du skulle göra en sumprabatt där och flytta katsuran en bit bort. Då söker sig rötterna dit vattnet är, utan att den står i allt det blöta.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon