Sussie F-Flower
Hej!

Jag upptäckte ikväll 2 små sorgmyggelarver i en liten liten kruka med en liten liten stickling i.

Till saken hör vidare att mina sådder inte har blivit något speciellt, alls...

En del har inte grott överhuvudtaget, andra har grott, omskolats, sedan stannat i växt och är fortf bara ca 5-7 cm. Sådd 7/3.

Har länge funderat om det berott på dålig såjord, ventilation, vattning, ljus m.m.

Har haft sorgmyggor en längre tid, kan det vara dessa som har spökat hela tiden, fast jag inte har sett larver tidigare...?

Om någon har pyrex eller provado hemma, skulle jag vilja veta: hur dosera/blanda, till små, små plantor?
Även innehåll samt viktprocent skulle jag vilja veta...

Sökte på Kemikalieinspektionen men Pyrex finns inte där. Slutat tillverkas eller?
Provado stog inte heller, så alla kanske inte finns reggade där.

Tack på förhand!
Hoppas någon vill svara, för nu kryper det på hela kroppen...

Sussie.
Kee
De gånger jag vattnat med pyrex (men även när jag använt det för att spraya på växten), så har jag doserat enligt flaskan, dvs en kork pyrex till en liter vatten (eller var det en halvliter, minns inte). Dock är min erfarenhet att det inte hjälper fullt ut mot krypen, vore jag dig skulle jag plantera om sticklingen i annan jord och slänga den "infekterade" jorden direkt i soptunnan/sopnedkastet.

Bara för att du inte tidigare sett larverna betyder ju inte att du har varit fri från dem. Den slutsats jag drar (utan att veta bättre) är att det är först när de börjar bli riktigt många som man börjar se dem vid ytan, men det är bara en gissning.
Sussie F-Flower
Tack Kee för ditt svar!

Sticklingen slängde jag i skogen igårkväll... Larverna upptäckte jag när jag pillade på sticklingen och den var lös. Under där låg larverna.

Jag har petat i flera tomatkrukor samt några andra som ser hängiga ut men inte sett några larver där.. Hur djupt måste man peta? Jag har petat med skaftet på en kaffesked, ca 5 cm djupt i 7x7cm krukor. Omkring själva rötterna. Ínte under rötterna har jag sett.

Det är så här... att jag har Maximus som innehåller cypermitrin hemma. Det använde jag till mina Dahlior som fick löss. Borta nu. Dahliorna var 1-2 meter höga. Allt annat är 5-15 cm.
Till Dahliorna chansade jag och tog 1:10.
Lite osäker på om småttingarna klarar det men jag vill ha veck ohyran också... Står ingen dosering då det inte står att det är avsett för just växter på etiketten. Har använt detta på andra vuxna plantor i koncentrat och det är inga problem.

Jag har också tänkt som du, att jag kan ha haft larver utan att ha sett dom...
Förbaskat dilemma!!!!

Inväntar fler synpunkter innan jag gör någon åtgärd!
Sussie F-Flower
Någon....????
Knytt
Sorgmyggor har jag inte lyckats bli av med på annat sätt än med nemablom, dyrbart men effektivt!
Kee
Håller med knytt, köp nemablom INNAN du testar med pyrex. Den pyrex som finns kvar i jorden när du efteråt sedan testar med nemablom kommer ta livet av nematoderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon