Full version: brytningsfel
råse-marie
PÅ sen hösten upptäckte jag att jag plötsligt så g så dåligt specielt på
ett öga.
Var till optiker och dom sa att jag hade brytningsfel.
Jag frågade varför jag fått det men fick ingen förklaring mer än att det kunde jag ha haft hela tiden .....
Glasögonen skulle jag ha när jag läser men jag ser sämre och sämre för varje dag tycker jag.
tar jag på mig glasögonen när jag läser och tar av mig dom ser jag ingenting på ett bra tag allt blir totalt suddigt.

Kan man operera eller vad ska jag göra känner att jag måste gå tillbaka eller rättare sagt gå till en "riktig" optiker .
Pirum
Jag har brytningsfel, och har haft i många år. Först glasögon för att korrigera, sedan några år linser. Jag tycker linser funkar bra, och har inte tänkt på operation. Har du brytningsfel på båda ögonen? Det kan mycket väl vara så att du haft brytningsfel länge men att det gjorts tydligt först på senare tid (ögonen förändras ju för oss alla med tiden).

En synundersökning till kan nog inte skada, men att man ser dåligt precis efter att man tagit av sig glasögonen känns ganska normalt. När jag vaknar på morgonen tycker jag inte att jag ser så illa, sen tar jag på mig glasögon, och om jag därefter lite senare tar av mig glasögonen känns det som att jag inte ser ett skvatt smile.gif
krellus
CITAT (Pirum @ 19-05-2008, 08:17) *
Jag har brytningsfel, och har haft i många år. Först glasögon för att korrigera, sedan några år linser. Jag tycker linser funkar bra, och har inte tänkt på operation. Har du brytningsfel på båda ögonen? Det kan mycket väl vara så att du haft brytningsfel länge men att det gjorts tydligt först på senare tid (ögonen förändras ju för oss alla med tiden).

En synundersökning till kan nog inte skada, men att man ser dåligt precis efter att man tagit av sig glasögonen känns ganska normalt. När jag vaknar på morgonen tycker jag inte att jag ser så illa, sen tar jag på mig glasögon, och om jag därefter lite senare tar av mig glasögonen känns det som att jag inte ser ett skvatt smile.gif

Jag har brytningsfel på ena ögat. Korrigeras med hjälp av glasögonen. Problemet är ju att brytningen förändras regelbundet... Hoppas att det löser sig för dig.
Anic
Jag hade bland annat brytningsfel och det gick och operera.

Det är gratis att göra en undersökning inför operationen och där kollar de att just du kan operera, det är inte alla fel som kan opereras bort.

Jag gjorde min operation på globen i Gbg, men de har kliniker över hela landet.

Här kan du läsa mer om dem och olika operations metoder.
http://www.globeneyeclinic.se/index2.php
netaave
Brytningsfel är oftast medfödda.
Vad menar du med "riktig optiker"? Antingen är man väl utbildad eller också inte viktigt att kolla att det står "Leg optiker" i affären och att certifikatet hänger någonstans i butiken.
Kanske vore det bästa i ditt fall att låta dig undersökas av en ögonläkare. Du får remiss hos husläkaren, och första besöket på ögon kostar sen bara 80 kr.
Netha
CITAT (råse-marie @ 19-05-2008, 08:01) *
PÅ sen hösten upptäckte jag att jag plötsligt så g så dåligt specielt på
ett öga.
Var till optiker och dom sa att jag hade brytningsfel.
Jag frågade varför jag fått det men fick ingen förklaring mer än att det kunde jag ha haft hela tiden .....
Glasögonen skulle jag ha när jag läser men jag ser sämre och sämre för varje dag tycker jag.
tar jag på mig glasögonen när jag läser och tar av mig dom ser jag ingenting på ett bra tag allt blir totalt suddigt.

Kan man operera eller vad ska jag göra känner att jag måste gå tillbaka eller rättare sagt gå till en "riktig" optiker .

Brytningsfel är ju det vanligaste synfelet, har du provat ut glasögon hos en optiker
så behöver du inte vara orolig. De kan sin sak och vet att ge dig rätt glas.
Om optikern ser att du har något sjukligt i ögonen så remitterar h*n dig till ögonläkare.

Jag har brytningsfel, astigmatism och bär glasögon sedan 52 år tillbaka.
Det har aldrig funnits orsak att gå till ögonläkare, eftersom det ju inte är någon sjukdom.

*Stintan*
Hoppas att din optiker var legitimerad för dom brukar kunna sin sak. Att du ser suddigt när du tar av dig glasögonen är naturligt eftersom ögonen måste ställa om sig och vänja sig. Är du orolig tycker jag du ska kontakta den optiker du varit hos och fråga och kanske gå dit och göra en ny synundersökning. Självklart kan en optiker ge dig svar på dina frågor.

Jag var själv hos optikern förra veckan och fick mer svar än jag egentligen ville ha så nog upptäcker dom om det är något fel alltid och remitterar i så fall till ögonläkare.
Fenja
Astigmatism/brytningsfel, förändras precis som ett vanligt synfel gör med åren och med åldern. Numera ser jag rätt bra, närsyntheten går tillbaka, men har en galopperande astigmatism, innan var tvärtom minsann! I år fick jag dubbelslipade glas och terminalglasögon biggrin.gif.
Det går att operera om astigmatismen inte är för stor, mig funkar det inte på tyvärr.
Mvh
Fenja
Netha
Klipp från .... Vårdguiden

Astigmatism är ett vanligt brytningsfel. Hornhinnan är då mer eller mindre oregelbunden. Det kan påverka synen så att du ser suddigt både på långt och nära håll. Astigmatism kan korrigeras med glasögon eller kontaktlinser. Ser du dåligt bör du kontrollera synen hos en optiker. Har du smärtor i ögat ska du kontakta vårdcentralen.

Astigmatism är ett av de vanligaste brytningsfelen och kan vara förenad med såväl närsynthet som översynthet. Astigmatism uppstår när ögats hornhinna är något oregelbunden och äggformad. Är ojämnheten liten märks den inte, är den större kan den påverka synen.

Symtom
Hornhinnan i ett öga är normalt jämnt böjd i alla riktningar. Ljus som kommer in i ögat fokuseras då lika mycket i alla plan. Om du har astigmatism kan bilden inte fokuseras till ett enda plan. Du ser då sämre både på kort och långt håll. Ögonen känns ofta ansträngda och huvudvärk är inte ovanligt.
råse-marie
vad jag menade med en "riktig " optiker var att jag inte kännde mig nöjd .
Dels för att jag inte fick något eller nonchalant svar på min fråga och ingen hjälp med att
välja bågar , när väl galsögonen kom fick jag dom i handen och sen fick jag gå.
När jag hade dompå mig var det en kompis som sa att dom satt aldeles fel dels över näsa men även
vid öronen .
Jag har ju aldrig haft glasögon förr så jag vet itne hur dom ska sitta för att sitta bra.
Jag fick gå dit dom justerade lite och det blev väl något bättre.

Det känndes som dom mest var ute för att tjäna pengar och det var en butik som
var ganska nyöppnad.
Tror jag ska gå till en gammal välkänd optiker i stan istället.
coolgleam.gif
*Stintan*
Gå till optikern du var hos o be att få receptet, det har du rätt att få och så ta med dej det och glasögonen till en annan optiker så kan dom kolla. Själv var jag hos en synsam-optiker och dom var jättebra med perfekt service. Det är viktigt att glasögonen är rätt med alla mått och det kan du få hjälp med.
Fenja
Mmm, jag går alltid till synsamoptiker! Det är värt att det kanske kostar lite mer.
Mvh
Fenja
råse-marie
mmmm.... det var jag som var lite små snål eller ville vara ekonomisk .
Så jag kan alltså be om mitt recept på affären ?
Måste dom lämna ut det eller ?

Netha
CITAT (råse-marie @ 20-05-2008, 07:16) *
mmmm.... det var jag som var lite små snål eller ville vara ekonomisk .
Så jag kan alltså be om mitt recept på affären ?
Måste dom lämna ut det eller ?

Visst är de skyldiga att lämna recept till dig, men jag skulle inte, om jag var du,
lita på den synundersökningen.

Satsa på en ny synundersökning istället, hos annan optiker.
Jag går till Synsam, men det finns många andra som är lika duktiga,
Specsavers t.ex. där kan du få kompletta glasögon för några hundralappar.
Anic
Jag gick, innan jag operearde mig, hos aktuell optik, jag tycker de är bra. Min pojkvän går fortfarande hos dem och han är nöjd. Där är dessutom undersökningen gratis.

Jag har bara varit hos en optiker jag nite varit nöjd med, och det var för att jag fick månadslinser som igentligen bara vara tvåveckorlinser(enlig optikern jag gick till efteråt). Jag fick ont av dem och de irriterade ögat.
Sussie F-Flower
Hej råse-marie!

Om du tycker att du ser sämre och sämre för varje dag, så tycker jag absolut att du skulle ha kommit till en ögonläkare, som kan utesluta att det inte är något annat än brytningsfelet det beror på.

Nog för att ögonen/brytningsfelet ändras med åldern/tiden, men inte sååå snabbt va?

Jag har hört talas om personer som varit hos olika optiker men fått väldigt varierande svar och diagnoser, olika styrkor på glas o.s.v. Då skulle jag bli snopen i alla fall....!!!!
Så att undersöka hos lite olika är nog ingen dum idé.

Kolla upp med läkare så att det verkligen "bara" är brytningsfel!
Du måste vara rädd om Dina ögon så att du kan fortsätta att se alla blommor och alla färger, tyydligt och klart!

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon